Best-SEO
תהליך קידום האתר בנוי מ10 שלבים
השלב הראשון הוא חקר מילות מפתח:
מטרת חקר מילות המפתח היא לאסוף כמה שיותר ביטויים רלוונטיים אותם מחפשים הגולשים בגוגל בנישה שבה עוסק האתר אותו רוצים לקדם. אם העסק שלכם נותן למשל שרותי אינסטלציה באזור מסוים יש לבדוק אילו ביטויים מחפשים הגולשים בגוגל כדי למצוא אינסטלטור באותו האזור. אין טעם הרי לקדם ביטוי אותו אף אחד לא מחפש כיוון שגם אם אותו הביטוי יהיה במקום הראשון בגוגל אבל אף אחד לא יחפש אותו – התוצאה תהיה שאף אחד גם לא יגיע לאותו הדף.
חשוב מאוד להדגיש כי יש לעשות את החקר באופן מאוד יסודי ומעמיק כי עליו מתבססים כל שאר השלבים בתהליך קידום האתר ואם לא יעשה מחקר מילות מפתח מקיף ומעמיק – לא תיהיה תוכנית עבודה מסודרת ולא ניתן יהיה לגרד את הפוטנציאל האמיתי של קידום האתר.
בשלב השני, נכניס את מילות המפתח למעקב מיקומים
המטרה היא להתחיל לעקוב באופן קבוע אחר המיקומים של הביטויים שבחרנו לקדם בתוצאות החיפוש של גוגל כבר מתחילת תהליך הקידום על מנת לראות את התוצאות וכן את מגמת ההתקדמות. במילים פשוטות, בחרתי לקדם בגוגל כמה מאות ביטויים, שמתי אותם במערכת למעקב המיקומים בגוגל, המערכת בודקת באופן קבוע באיזה מיקום בגוגל נמצא כל ביטוי מרשימת הביטויים שהכנסתי. אם נניח הביטוי הוא "פתיחת סתימות בתל אביב" ובתחילת עבודת הקידום הוא נמצא במקום 38 (סוף דף רביעי בגוגל), נרצה לראות שעם הזמן הביטוי עולה בתוצאות לכיוון המקום הראשון בגוגל. ישנן מספר מערכות לבדיקות המיקומים של הביטויים בגוגל, רוב המערכות בתשלום אך אם אתם מקדמים אתר אחד בלבד עם כמה עשרות ביטויים, ניתן גם לבדוק את המיקומים באופן ידני בגלישה בגוגל באופן בחסוי (אינקוגניטו) מבלי להיות מחוברים לחשבון הגוגל שלכם כדי לקבל תוצאות כמה שיותר "נקיות". אחרת גוגל זוכר את החיפושים שלכם ומציג לכם תוצאות מותאמות אליכם, כך למשל גוגל יכול להציג לכם את האתר שלכם כל הזמן במקום הראשון כיוון שהוא יודע שזה מה שאתם מחפשים. במצב כזה יש לנהל קובץ אקסל או גוגל שיטס על מנת לתעד את המיקומים ולעקוב אחריהם לאורך זמן. אחת התוכנות החינאמיות נכון לעכשיו שיש בארץ לבדיקת מיקומים היא כליום. המערכת דורשת רישום ואישור של החשבון שלכם. כדי שיאשרו את החשבון שלכם מהר יותר במערכת – תכתבו שהגעתם דרך לאון דייטש.
שלב 3: חיבור האתר לגוגל אנליטיקס ולכלי מנהל האתרים של גוגל
גם כאן, נרצה להתחיל לקבל נתונים כבר בתחילת תהליך הקידום ולראות את התוצאות עם הזמן. גוגל אנליטיקס מספקת לנו נתונים כמו כמה גולשים הגיעו לאתר שלנו בתקופה שנבחר לבחון, מאיפה הם הגיעו לאתר שלנו, האם הם הגיעו מחיפוש אורגני בגוגל? האם הם הגיעו מפייסבוק או מקישור מאתר אחר? כמה זמן הם גלשו בממוצע באתר? אחרי כמה זמן הם יצאו מהאתר? האם הם גלשו מהטלפון או מהמחשב? ועוד. כלי מנהל האתרים של גוגל (הסרץ קונסול), מספק לנו נתונים הקשורים לתקלות שיש באתר ובשרת, למשל אם ישנן תקלות בשרת וחלק מהזמן האתר לא נמצא באוויר – הסרץ קונסול ישלח לנו התראה על כך.
שלב 4: מחקר מתחרים – מבוסס על מחקר מילות המפתח
במחקר המתחרים המטרה היא קודם כל למצוא את המתחרים שלי (אותם אתרים המתחרים איתי על אותן מילות המפתח בתוצאות החיפוש של גוגל) ולבדוק מה עשו המקדמים של אותם האתרים כדי להיות במקומות הראשונים בגוגל על הביטויים אותם אנחנו מעוניינים לקדם. נבדוק בין היתר כמה דפים מאונדקסים בגוגל יש להם באתר, נתון זה יתן לנו אינדיקציה לכמה קשה נצטרך לעבוד על קידום האתר שלנו. למשל, אם באתר שלי יש 50 עמודים ואצל 20 המתחרים שמופיעים בגוגל במקומות 1 עד 20 על הביטוי הראשי שלי, יש אלף עמודים באתר, אדע פחות או יותר כמה תכנים עלי להכניס לאתר כדי להתחרות בהם בפרמטר התכנים. עוד בדיקה שנבצע אצל המתחרים היא אורך התוכן לביטוי הספציפי, אם למשל אני מקדם את הביטוי "אינסטלטור בתל אביב" ובכל האתרים הנמצאים במקומות 1 עד 20 בגוגל על הביטוי אינסטלטור בתל אביב, אורך התוכן הוא 500 מילה, אצטרך לכתוב תוכן ארוך יותר מ 500 מילה כדי לגבור על המתחרים בפרמטר זה, אך אם אורך התוכן שלהם עומד על 2000 מילה – אצטרך גם הפעם לכתוב תוכן ארוך יותר מ 2000. פרמטרים נוספים שנבדוק אצל המתחרים הם: וותק הדומיין, וותק האתר (וזה לא אותו הדבר), נבדוק שהאתר לא החליף תחום במהלך השנים, כמות קישורים נכנסים לאתר המתחרה, כמות הדומיינים המקשרים וכמות כתובות הIP המקשרים לאתר המתחרה.
שלב 5: בניית שלד האתר:
גם השלב הזה מבוסס על מחקר מילות המפתח ואם המחקר לא בוצע באופן מעמיק ויסודי – נתקל כבר בשלב הזה בבעיות.
כיוון שכל ביטוי שנבחר לקידום יהפוך בסופו של דבר לדף תוכן באתר, יש לקחת את כל הביטויים שנבחרו לקידום ולקבוע איפה כל דף כזה יהיה ממוקם בתפריטי האתר. בשלב זה נבנה באקסל או בגוגל שיטס את תפריטי האתר, תת תפריטים במידת הצורך ואת הדפים הפנימיים. בסוף התהליך, נדע בדיוק איפה הולך להיות ממוקם כל דף תוכן לכל ביטוי מרשימת הביטויים שנבחרו לקידום בשלב של חקר מילות המפתח.
שלב 6: אופטימיזציית מבנה האתר
מטרת אופטימיזציית מבנה האתר היא להכין דוח הנחיות למתכנת על מנת שיוכל לתקן את כל מה שצריך על מנת להתאים את האתר טוב יותר גם לסריקות של גוגל וגם לגולשים. בין היתר יהיה צורך לתקן שגיאות בקוד האתר (html), לתקן את השגיאות בקוד עיצוב האתר (CSS), לעשות את האתר יותר מהיר, יותר נוח לגולש, יותר ידידותי, מתאים את האתר למובייל, שהאתר יהיה מאובטח לרמת https, צריך יהיה להפוך את התפריטים לקצרים, נוחים וברורים יותר. ישנם מקרים בהם המוצרים או העמודים החשובים באתר כלל לא נחשפים לגולשים בגלל שהגולש לא מצליח להגיע אליהם בקלות בגלישה באתר. בקיצור, לעשות הכל כדי שגוגל יוכל לסרוק את האתר ביתר קלות ומהירות וכן שגולש שהגיע לאתר ימצא בקלות ובנוחות מרבית את מה שהוא חיפש ויבצע "המרה". המרה יכולה להיות בצורת מילוי טופס צור הקשר או רכישה אם מדובר באתר חנות או כל מטרה אחרת שהגדרתם לאתר (או לדף הספציפי באותו האתר). כדי לבצע את תהליך האופטימיזצייה למבנה האתר ניתן להשתמש בצ'ק ליסט קידום אתרים שיצרתי עבורכם.
שלב 7: אופטימיזציית תוכן קיים באתר:
אופטימיזציית תכנים קיימים באתר מתבססת גם היא על חקר מילות המפתח הרחב שביצעתם בשלב הראשון של עבודת קידום האתר. בשלב זה נבחן את כל התכנים הקיימים באתר, נבדוק האם כל התכנים הם באורכים המתאימים לעומת אתרי המתחרים שלנו על אותו הביטוי בגוגל, נבצע שינויים במטות של טייטל ודסקריפשן, נבדוק שהתוכן הזה מקורי והוא לא מופיע באתרים נוספים ברשת, נבדוק שגיאות כתיב והקלדות, נוודא שיש כותרת H1 שמופיעה פעם אחת בלבד בחלק העליון של הדף, נטפל בצפיפות מילות המפתח במידת הצורך, נבדוק שהדף נמצא בתפריט הנכון באתר ושקל לגולש להגיע לתוכן זה, נבדוק שלכל תמונה יש אלט וטייטל וששם הקובץ של התמונה כולל בתוכו את מילת המפתח, באותה ההזדמנות גם נקטין את משקל התמונות וכן נדאג לקריאה לפעולה ברורה בעמוד. כדאי מאוד למדוד את המיקום של אותו הביטוי בתוצאות החיפוש של גוגל לפני האופטימיזצייה וכשבועיים – שלושה אחרי ביצוע האופטימיזצייה על אותו העמוד ולבדוק האם המיקום בגוגל של אותו הביטוי התקדם.
שלב 8: בניית והטמעת אסטרטגיית תכנים חדשים באתר:
כדי לתכנן את הזנת התכנים החדשים לאתר יש לבחור את הביטויים לקידום מחקר מילות המפתח אותם בחרתם לקדם בתקופה הקרובה ולכתוב עליהם תוכן איכותי בהתאם לעשרת הפרמטרים של אופטימיזציית תוכן. חשוב מאוד להדגיש שהתוכן חייב להיות איכותי ומקורי. אסור למקם את אותו התוכן הטקסטואלי באתרים נוספים שלכם (לדוגמה הבלוג שלכם) כיוון שזה יגרום לשכפול התוכן והאתר שלכם יכול להיענש על ידי גוגל ולרדת בדירוג (והמטרה שלנו הפוכה לגמרי). כדי ללמוד לעומק על אופטימיזציית תוכן נכונה כנסו לכתבה הבאה. אגב אם תחפשו בגוגל את הביטוי "אופטימיזצית תוכן" תראו את הכתבה הזו במקום הראשון.
שלב 9: ניתוח תוצאות הקידום והדיווח ללקוח
את ניתוח התוצאות אנחנו בודקים ברמה יומית על מנת להיות עם היד על הדופק ולטפל מיידית אם ישנה צניחה של מיקומים בגוגל. את הדיווח ללקוח לעומת זאת אנחנו שולחים פעם בחודש. מה שנבדוק ברמה יומית זה המיקומים של הביטויים בתוצאות החיפוש של גוגל. ישנם כלים רבים לביצוע בדיקה זאת. ישנם כלים חינאמיים וגם כלים בתשלום. אם אתם מקדמים אתר אחד עם כמות קטנה של ביטויים, ניתן גם לבצע את הבדיקה באופן ידני, על ידי גלישה בחסוי (אינקוגניטו), מבלי להיות מחוברים לחשבון גוגל ולתעד את המיקומים לכל ביטוי עם תאריך הבדיקה. בנוסף אנו בודקים את התנועה הנכנסת לאתר באמצעות גוגל אנליטיקס.
פעם בחודש, נשלח ללקוח כסטנדרט את הדוחות הבאים: מיקומי הביטויים בגוגל, רצוי מאוד עם היסטוריית מיקומים של כמה חודשים אחורה כדי לראות אם יש שיפור, דשדוש או ירידה במיקומים. כמו כן נשלח ללקוח את דוח התנועה מגוגל אנליטיקס, גם הוא יהיה עם השוואה לחודש אחורה. אם מדובר בנישה עונתית, דוגמת טכנאי מזגנים, נשלח את אותו הדוח עם השוואה לאותה התקופה בדיוק בשנה שעברה כדי להראות ללקוח שהקידום לא נפגע אלא ירידת התנועה נובעת מעונתיות ולא מירידת המיקומים של הביטויים בתוצאות החיפוש של גוגל. בנוסף אנו שולחים ללקוח את רשימת הדפים אליהם הגיעו הגולשים מחיפוש בגוגל כדי להראות את הדפים הכי חזקים באתר. ישנם דוחות רבים נוספים שאת כולם לא ניתן לפרט כאן אך אלו הדוחות הסטנדרטיים שנשלחים לכל לקוח. דוחות נוספים נשלחים ללקוחות בהתאם לצורך.
שלב 10 בקידום האורגני בגוגל הוא שלב הקישורים:
עניין הקישורים זה השטח האפור של קידום האתרים. גוגל מגלה ומאנדקס אתרים חדשים ודפים חדשים בתוך האתרים על ידי כך שהוא מגלה קישור חדש שנוצר לדף חדש שלא היה בסריקה הקודמת של גוגל. הקרולר\הספיידר\הזחלן של גוגל נכנס לקישור, מגלה דף חדש ומאנדקס אותו בתוצאות החיפוש. חשוב לציין שאם לא יבנה שום קישור לדף חדש באתר (גם לא קישור פנימי מתפריט האתר וגם לא הכנסת הקישור של הדף החדש למפת האתר בפורמט XML שמוגשת לגוגל באמצעות כלי מנהל האתרים שמטרתה לעזור לגוגל לאנדקס את דפי האתר מהר יותר) הדף פשוט לא יאונדקס בגוגל. עד כאן הרקע.
למה זה נחשב לתחום האפור? המטרה של גוגל היא להציג לגולשיו את התוצאות הטובות ביותר, כלומר את האתרים הטובים ביותר. אם יש הרבה קישורים נכנסים מאתרים שונים אל אתר כלשהו או לדף ספציפי באתר כלשהו, גוגל מפרש זאת כהמלצה של אתרים אחרים ברשת האינטרנט על אותו האתר או הדף הספציפי, מה שמסתדר גם עם ההיגיון הבריא, וכיוון שכך, הוא מקדם אותו בתוצאות האינדקס. העניין הוא שמקדמי אתרים זיהו את נקודת התורפה הזו של גוגל שעובדת מצוין עד היום והחלו לבנות קישורים מלאכותיים בכמויות גדולות. אלו קישורים שלא תורמים בשום צורה לגולשים וכל מטרתם היא לעשות מניפולציה על האלגוריתם של גוגל על מנת לקדם בתוצאות של גוגל את האתר שאליו הם מקשרים. גוגל גם זיהו את התופעה הנפוצה והוציאו בשנת 2012 עדכון שנכנס עם הזמן לאלגוריתם של גוגל שמטרתו לאתר קישורים לא טבעיים ולהעניש את האתרים אליהם נבנו קישורים מסוג זה. כמו כן לגוגל יש מחלקה אנושית שמחפשת באופן יזום אתרים אליהם נבנו קישורים לא טבעיים וגם מתייחסת לתלונות של אנשים על ספאם (אני קורא לזה המלשינון של גוגל). כל אחד יכול להתלונן כאן מה שיביא את המחלקה האנושית של גוגל לבדוק ידנית את אותו האתר ואת הקישורים הנכנסים אליו.
לכן, קישורים בונים לאט, בהדרגה ובזהירות רבה. ורק אחרי שעשינו עבודה מעולה ברמת מבנה האתר, חויית הגולש ותוכן מעולה והמתננו כ 2-3 שבועות וראינו לאיזה מיקום בגוגל העבודה הזאת הביאה אותנו.
קידום אתר זה לא רק קידום בגוגל:
ראשית, יש כמובן לבנות ולתחזק אתר מעולה עם תכנים ברמה גבוהה שנותנים לגולש ערך אמיתי. שנית, המטרה של קידום האתר היא להביא את הגולשים הרלוונטיים אל האתר שלנו כדי שהם יקנו את המוצר או השרות שאנו מוכרים, או לכל מטרה אחרת לשמה נבנה ומקודם האתר: אדסנס, שיווק תוכניות שותפים ועוד. עשו כל מה שבאפשרותכם כדי להביא גולשים רלוונטיים לאתר שלכם.
לא חייבים להביא את התנועה רק מגוגל. אפשר ורצוי לתחזק דף מעריצים\עוקבים בכל רשת חברתית ומשם להפנות את הגולשים לאתר בכל פעם שיעלה תוכן חדש לאתר, אפשר ורצוי לנהל ערוץ יוטיוב איכותי בנושא האתר וגם משם להפנות את הגולשים לאתר. כדאי לבנות ולתחזק רשימת תפוצה של אנשים המתעניינים בתכנים שלכם ולשלוח להם מדי פעם חדשה מעניינת או מבצעים. ניתן גם לבצע פעולות קידום אופליין, לדוגמה לחלק פליירים ומגנטים (עדיין עובד בנישות מסוימות), לתלות מודעות בלוח המודעות השכונתי ולחלק כרטיסי ביקור. אם תקציב הפרסום שלכם מאפשר זאת, אפשר לפרסם את האתר ברדיו, בטלוויזיה ובשלטי חוצות. זוכרים איך קודם בזמנו אתר יד2? זוכרים את הפרסומת שהייתה רצה כל הזמן בטלוויזיה? להזכירכם זה אתר שנמכר בסכום העולה על 800 מיליון שקל.
אם אתם מקדמים את האתר לעצמכם, תצמדו לתהליך זה ותראו ברכה. אם אתם לקוחות ששכרו מקדם אתרים או חברת קידום אתרים לצורך קידום אתר העסק שלכם, בדקו שאכן מקדמים לכם את האתר באופן קבוע ושאין תקופות של חודשים שלמים שלא מבוצעת שום פעולה באתר שלכם. זיכרו: קידום האתר זה תהליך שלא מסתיים אף פעם, לכן תירוץ כמו "האתר שלכם נמצא בעמוד הראשון בכל הביטויים ואין צורך לגעת בו, רק להיות עם האצבע על הדופק" לא יתפוס! אם לא נוגעים באתר שלכם חודש או יותר – אל תשלמו על תקופה זו! תדרשו לקבל לפחות פעם בחודש את דוחות העשייה (לא רק תוצאות אלא גם דוחות עשייה!) שבהם ניתן לראות לפי תאריכים מה בדיוק בוצע באותו החודש וכן את דוחות המיקומים של הביטויים שאותם מקדמים עבורכם בגוגל ואת דוחות התנועה עם השוואה לחודשים קודמים ותראו שאכן ישנו שיפור בכל חודש, או לפחות ישנה מגמת עלייה במשך תקופה ארוכה, גם אם בחודש בודד יש דשדוש או ירידה קלה.
כתבות נוספות שיכולות לעניין אתכם:
קידום אתרים
כך תבדקו אם מקדמים לכן את האתר
אופטימיזציית תוכן
צ'ק ליסט לקידום האתר
קורס קידום אתרים