כך תבדקו אם מקדם האתרים שלכם באמת עובד על האתר שלכם ומחוצה לו כדי לקדם אותו או שהוא סתם לוקח מכם כסף ולא עושה כלום!

מאמר זה מיועד ללקוח הסופי שרוצה לבדוק האם באמת מקדמים לו את האתר.

לאחרונה פנו אלינו מספר לקוחות שונים שלא מרוצים מקידום האתר שלהם. כשאנו מתחילים לבדוק מה בדיוק נעשה אנו מגלים שלא נעשה בעצם כלום. פשוטו כמשמעו – לא נעשתה שום פעולה על האתר ומחוצה לו כדי לקדם אותו!
אבל אנחנו אנשי מקצוע וזה די פשוט. איך אמור לעשות זאת הלקוח הסופי שלא מבין כלום בקידום אתרים?
בדיוק בשביל זה נועד המאמר הזה. בעזרת מספר בדיקות פשוטות שנפרט כאן תוכלו לבדוק ולדעת בוודאות האם נעשית עבודת קידום על האתר שלכם או לא.

תהליך קידום האתר מחולק למספר שלבים:

1. דוח תקלות, תיקונים ושיפורי האתר

זה השלב הראשון בו מתחיל קידום האתר. על מקדם האתרים לעבור על כל האתר, לאתר תקלות במבנה האתר, לבדוק את חויית הגולש, לבדוק את תקינות האתר ולראות איך אפשר לשפר את האתר באופן כללי. את המסקנות יש להגיש למתכנת על דוח מסודר הכולל את כתובת העמוד הבעייתי _יש הרבה אז לכל עמוד בנפרד), תמונת התקלה, חץ אדום המצביע למיקום המדויק בדף, תיבת טקסט ליד החץ ובה הסבר קצר לגבי מהות השינוי וכן הסבר מילולי מפורט יותר מעל או מתחת לאותו הסעיף. לאחר הגשת הדוח למתכנת יש לוודא שכל השינויים בוצעו לפי דרישת מקדם האתרים על ידי המתכנת. לא קיבלתם דוח כזה ממקדם האתרים שלכם? ככל הנראה המקדם שלכם לא מקצועי או לא ישר והוא לא מבצע את מלאכתו נאמנה! רק כדי לחדד את הנקודה: אין אתרים מושלמים ושיפור האתר זה תהליך אין סופי! ככה שלעולם אין לקבל טענה שהאתר "בסדר". בלי ביצוע שלב זה אין טעם להמשיך בקידום האתר!

2. חקר מילות מפתח

שלב שני הוא שלב חקר מילות המפתח וחקר המתחרים. בשלב זה מקדם האתרים יושב תחילה עם הלקוח ומברר איתו בדיוק במה הלקוח עוסק. על מקדם האתרים להבין כמה שיותר את מהות העבודה של הלקוח. איזה שרות או מוצר מספק הלקוח שלו ללקוחותיו? לאחר מכן על מקדם האתרים לגשת לחבריו ולמשפחתו ולבדוק איתם מה הם היו כותבים בגוגל כדי לחפש את השרותים שהלקוח שלהם מספק. למשל אם מקדם האתרים מקדם מנעולן שפורץ דלתות בתל אביב – על מקדם האתרים לגשת לחברים הקרובים שלו ולשאול אותם שאלה פשוטה: מה היית כותב בגוגל לו היית נתקע מחוץ לדלת הבית שלך ללא מפתח? מה היית כותב בדיוק כדי למצוא למנעולן? כל מילה שנאמרת על ידי הלקוח ועל ידי החברים נכנסת לאקסל מסודר עם רשימת הביטויים. בשלב זה חשוב לצבור מספר ביטויים גדול ככל האפשר, בלשב מתקדם יותר מתבצע סינון רלוונטיות וחלוקה לתקופות קידום. נניח את הביטויים הללו אנו הולכים לקדם בחודש הקרוב, את הביטויים הללו ב3 חודשים הקרובים וכו". לאחר מכן על מקדם האתרים להמשיך בחקר מילות המפתח בגוגל עצמו על ידי בדיקת "ההשלמה האוטומטית". בודאי שמתם לב שכשמתחילים לחפש מילה כזו או אחרת – גוגל עצמו מאפשר לכם להשלים את המשפט או הביטוי על ידי הצעות נוספות. קיומן של הצעות אלו מראה על כך שיש הרבה חיפושים בביטוי זה בגוגל. לדוגמא אם התחלתם לחפש את המילה מנעולן בגוגל וגוגל הציע לכם את הביטוי "מנעולן בתל אביב" זה אומר שאנשים רבים מחפשים בדיוק את הביטוי הזה ואם אתם מנעולנים שנותנים שרות בתל אביב עליכם להופיע בביטוי זה בגוגל כיוון שזה בדיוק מה שאנשים מחפשים בגוגל. בנוסף מתחת לתוצאות האורגניות גוגל מציע רשימה נוספת תחת הכותרת "חיפושים הקשורים ל" – ברשימה זו גוגל מציע ביטויים נוספים שלדעתו קשורים לביטוי שחיפשתם הרגע בגוגל. גם ביטויים אלו יכנסו לרשימה של החקר מילות מפתח. שלב הבא בחקר מילות המפתח זה חיפוש ביטויים בכלי של גוגל בשם מתכנן מילות המפתח של גוגל שמאפשר לכם לקבל רעיונות לביטויים רבים נוספים בנישה שלכם. המטרה של כל התהליך הזה היא להגיע בסופו של דבר לרשימה של כמה מאות ביטויים הקשורים לשרות שבעל האתר מספק. בסוף התהליך על מקדם האתרים להיפגש עם הלקוח פגישה פרונטאלית, להציג בפניו את רשימת הביטויים ולהחליט יחד אילו ביטויים הולכים לקדם בגוגל. בנוסף מבצע המקדם חקר מתחרים – זהו הליך של בדיקת התוצאות הראשונות בגוגל בכל ביטוי וביטוי (בעיקר בביטויים הראשיים) כדי להבין מה המתחרים שלכם עשו כדי להיות במיקומים גבוהים בעמוד הראשון בביטויים בהם אתם רוצים להופיע שם. לא קיבלתם דוח חקר מילות מפתח? סימן שהמקדם שלכם לא מקדם לכם את האתר כלל! איך אפשר לקדם את האתר מבלי להחליט עם הלקוח מה בדיוק מקדמים?

3. תוכן

3. אסטרטגיית תוכן מתחלק לשני שלבים. בשלב הראשון יש לעבור על כל תכני האתר ולעשות להם אופטימיזצייה. על אופטימיזציית תוכן מושלמת שתביא את האתר שלכם למיקומים הגבוהים בגוגל ניתן לקרוא כאן. בשלב השני יש לבנות אסטרטגיית תוכן חדשה. זה שלב די פשוט: לוקחים את חקר מילות המפתח שביצע מקדם האתרים, בוחרים משם את הביטויים שהחלטתם לקדם בחודש הקרוב ומתחילים לכתוב עליהם מאמרים איכותיים. כל ביטוי זה מאמר אחד. יש לחשב מראש כמה תוכן חדש אתם יכולים להכניס לאתר על בסיס חודשי. חשוב מאוד שקצב הזנת התכנים לאתר יהיה אחיד ושלא ירד עם הזמן. שלא תגיעו למצב שבחודש הראשון אתם מזינים 20 כתבות חדשות ולאחר מכן 3 חודשים אתם לא מזינים תוכן חדש כלל. הקצב האופטימאלי (מעטים מהלקוחות שיכולים להרשות זאת לעצמם) הוא הכנסת מאמר אחד בכל יום – 30 מאמרים חדשים בחודש. הקצב המינימאלי ממנו אין לרדת הוא מאמר אחד בשבוע – 4 מאמרים חדשים בחודש. חשוב מאוד להדגיש שתהליך הכנסת תוכן חדש לאתר זה אחד הדברים החשובים והמשפיעים ביותר על קידום האתר ובשום פנים ואופן אסור לזלזל בהתליך זה ולהתעלם ממנו. במילים אחרות: חובה להזין תכנים איכותיים חדשים לאתר שלכם בקצב  קבועה, גבוהה ככל הניתן ובשום פנים ואופן לא מומלץ להשאיר את האתר שמצב סטאטי ללא תכנים חדשים כלל תקופות ארוכות!

אז איך תדעו האם מקדם האתרים שלכם מזין תכנים חדשים לאתר שלכם באופן קבוע או לא?

ניתן לעשות זאת בשתי דרכים. אם יש לכם גישה לניהול האתר (וכדאי מאוד שתהיה לכם גישה לניהול האתר שלכם) – כנסו לניהול האתר עם שם המשתמש והסיסמה שלכם, כנסו לרשימת הדפים, תמיינו אותם לפי תאריכים – כך שהמאמר החדש ביותר יהיה הכי למעלה ותראו באיזה קצב מוזנים מאמרים חדשים אל האתר שלכם. רואים לפי התאריך שיש הזנה של מאמר חדש פעם בשבוע או בכל קצב אחר שהוחלט עליו? מצוין! המקדם אתרים שלכם עובד! רואים שהמאמר הכי חדש הוזן לפני שנה? מקדם האתרים שלכם לא עובד על קידום האתר שלכם כלל! דרך נוספת לבדוק האם מוזן לאתר שלכם תוכן על בסיס קבוע ניתן לעשות על ידי פקודת SITE בגוגל. אם כתובת האתר שלכם היא www.best-seo.co.il יש להקליד בשורת החיפוש את הפקודה הבאה: site:www.best-seo.co.il וניתן לראות בדיוק כמה דפים מאונדקסים יש בגוגל – כלומר כמה ואיזה דפים גוגל מכיר באתר שלכם. את פקודת הSITE יש לבצע בלי רווח בין הפקודה לכתובת האתר ויש לבצע אותה פעם עם WWW ופעם בלי WWW. התוצאות אגב צריכות להיות זהות. כלומר כמות הדפים שגוגל מכיר עם WWW ובלי WWW צריכה להיות זהה. אם היא לא זהה זו תקלה חמורה שמראה כנראה על שכפול חלק מהתוכן ועל חוסר אחידות. הפתרון לזה היא פקודת 301 גורפת לכל הדפים בלי WWW לכל הדפים עם WWW – אמרו זאת למקדם האתרים שלכם :).

עכשיו בואו ונעשה חשבון פשוט

נניח ואתם משלמים כבר שנה (12 חודשים) עבור קידום האתר שלכם למקדם האתרים שלכם (או לחברת הקידום שלכם). מה שאומר שבחישוב מינימאלי אם מזינים לאתר שלכם בכל חודש 4 מאמרים חדשים (מאמר אחד חדש בשבוע) זה אומר שצריכים להיות 4 כפול 12 מאמרים חדשים בשנה האחרונה – ז"א 48 מאמרים חדשים מינימום. אם אתם מגלים שיש באתר שלכם בסה"כ 5-10 דפים – המקדם שלכם לא עשה כלום!

4. קישורים

שלב הקישורים מתבצע במקביל להזנת התוכן החדש לאתר. במילים פשוטות על מקדם האתר לגשת לאתרים הרלוונטיים ולהפנות אותם אל האתר שלכם. למשל אם אתם עוסקים במערכות אזעקה ניתן להיכנס לפורומים המובילים בתחום מערכות האזעקה, לענות על שאלות הגולשים ולהפנות אותם למידע נוסף לכתבה מקצועית שכתובה באתר שלכם. לאחר תשובה קצרה על שאלת הגולש ניתן לכתוב משהו בסגנון של: לתשובה רחבה לשאלה שלך אתה מוזמן לעיין בכתבה המפורטת שכתבתי בדיוק בנושא הזה אצלי באתר. בשלב זה יש מקדמים שעושים קיצורי דרך ובונים קישורים שעלולים לפגוע באתרכם. בגדול: אסור לבנות קישורים רוחביים (קישור רוחבי זה קישור שמופיע בכל עמודי האתר המקשר. למשל אלו קישורים שמופיעים בפוטר האתר – פוטר זה החלק התחתון הקבוע בכל עמודי האתר) ובכלל כל קישור לא טבעי שנועד למטרת בניית הקישור ולא כדי לעזור לגולשים שנמצאים באותו העמוד מסוכן ואסור.

איך תבדקו האם נבנו קישורים אל האתר שלכם וכמה קישורים נבנו?

זאת ניתן לבדוק במספר כלים. ראשית אם האתר שלכם מחובר לכלי מנהל האתרים של גוגל (web master tools) והוא חייב להיות מחובר לכלי זה – ניתן לבדוק את כמות הקישורים הנכנסים לאתר שלכם על ידי כניסה ללשונית "תנועות חיפוש" בתוך כלי מנהל האתרים ולאחר מכן יש ללחוץ על לשונית "קישורים לאתר שלך". דרך נוספת לבדוק האם נבנו קישורים לאתר שלכם היא על ידי כלי המגסטיק. יש לבצע רישום קצר. הכלי מספק מספיק נתונים גם עם המנוי החינאמי. בנוסף אפשר לרכוש מנוי חודשי כדי לקבל הרבה יותר פרטים – מיותר ללקוחות הפרטיים. מה שחשוב ומספיק בשלב הראשון לראות זה את כמות הקישורים וכמות הדומיינים המקשרים אל האתר שלכם כדי להבין את סדר הגודל. אם תראה שנבנו לאתר שלכם בסה"כ 2 קישורים – תבינו שלא נעשה עבודת בניית הקישורים. אם תראה שיש כמה עשרות או כמה מאות – תבינו שכן. יש עוד כלי נהדר לבדיקה זו: OPEN SITE EXPLORE. גם הכלי הזה הוא בתשלום אבל הוא מאפשר לכם לעשות בדיקה מלאה 3 פעמים ביום שזה מספיק בהחלט. כל הכלים הנל לא מדויקים ולכן מומלץ לבדוק בכל שלושת הכלים לקבלת תמונה מלאה יותר. הערה חשובה נוספת: במגסטיק ובOPENSITEEXPLORER יש לבדוק קישורים על ידי הזנת כתובת האתר ב4 דרכים שונות. פעם עם http, פעם בלי http, פעם עם www ופעם נוספת בלי www.

כלים סטטיסטיים של גוגל על האתר שלנו:

1. האתר חייב להיות מחובר לגוגל אנליטיקס – כלי זה יאפשר לכם לראות את כמות התנועה הנכנסת אל האתר שלכם ואת המקורות שלה. ניתן גם להשוות בין התקופה הנוכחית לבין תקופות קודמות וכך לראות בדיוק האם התנועה גדלה עם הזמן. נניח שבתחילת הקידום אל האתר שלכם היו נכנסים 30 איש בחודש ואחרי חצי שנה של קידום נכנסים אל האתר שלכם 800 איש בכל חודש – מקדם האתרים שלכם עובד קשה. תדרשו מבונה האתר או ממקדם האתר שלכם שיחבר אתכם לגוגל אנליטיקס עם זכויות מלאות כך שתהיה לכם שליטה על כל הכלי כולל האפשרות של ניהול משתמשים – כדי שתוכלו להוסיף ולהסיר משתמשים אחרים לצפייה בנתוני האתר שלכם.
2. האתר חייב להיות מחובר לכלי מנהל האתרים של גוגל – באנגלית webmaster tools. בכלי זה ניתן לראות הרבה נתונים מעניינים שגוגל עצמה מספקת לנו לגבי האתר שלנו. למשל: על איזה ביטויים האתר שלנו מופיע בגוגל, לאיזה דפים מובילים אותם ביטויים, האם יש תקלות קריטיות באתר, האם האתר נגוע בוירוס, האם יש דפים שגוגל לא מכיר ועוד. בכלי זה ניתן לקבל 3 סוגי הרשאות: מוגבל, מלא ובעלים. גם בכלי זה אתם צריכים להיות עם זכויות בעלים של האתר.
לאחרונה פנו אלינו מספר לקוחות חדשים שאין ביניהם שום קשר עם טענה כי הם מקודמים על ידי מקדמי אתרים\חברת קידום ולא רואים תוצאות. במסגרת הבדיקות המפורטות בכתבה זו ניגשנו לקוד האתר וחיפשנו קוד של גוגל אנליטיקס – פעולה המראה שהאתר מחובר לגוגל אנליטיקס ולהפתעתינו הרבה גילינו כי האתר כלל לא מחובר לגוגל אנליטיקס! נשאלת השאלה איך בדיוק קודם האתר אם המקדם עצמו לא טרח לבדוק האם יש גידול בתנועה הנכנסת אל האתר ואת שאר הנתונים!
כדי לבדוק אם האתר שלכם מחובר לגוגל אנליטיקס באמצעות הדפדפן של גוגל כרום יש להיכנס לקוד האתר, פעולה זו ניתן לבצע בדף הבית וכן בכל דף אחר שתבחרו כיוון שגוגל אנליטיקס עוקב אחרי כל דפי האתר. כדי לבצע את הבדיקה יש ללחוץ קליק ימני במקום ריק באתר ולבחור באפשרות של צפה במקור הדף. ניתן גם ללחוץ בו זמנית על המקשים CTRL והאות U. מיד בכניסה לקוד לחצו על מקש הf3 וכתבו בתיבת החיפוש שתיפתח את המילה analytics. אם קיבלתם אפס תוצאות – האתר לא מחובר לגוגל אנליטיקס!

מבחן התוצאות:

בסופו של דבר מטרת הקידום היא להביא את הלקוחות לאתר שלכם כדי שיקנו את השרות או המוצר שאתם מוכרים. תהליך קידום האתר האורגני מתחיל לפעול בתקופה של בין 3 ל6 חודשים ראשונים. האם אחרי 6 חודשים של קידום האתר שלכם מכרתם יותר ממה שמכרתם קודם? האם אתם מקבלים לפחות הרבה יותר שיחות טלפון ופניות במייל מגולשים רלוונטיים שמתעניינים במוצר או בשרות שלכם? אם לא העבודה לא נעשה ואל תתנו לאף אחד לשכנע אתכם אחרת!

בהצלחה 🙂

1 תגובה

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *