אופטימיזציית תוכן

אופטימיזציית תוכן

אופטימיזציית תוכן

כידוע, לפי מה שגוגל אומרים, ישנם מעל 200 פרמטרים על פיהם האלגוריטם מודד את העמודים בתוך האתרים (כל עמוד נמדד גם בנפרד) ומחליט איפה למקם את אותו העמוד בתוצאות החיפוש האורגניות. אני הולך לספר כאן על 11 פרמטרים של אופטימיזציית תוכן שאם תקפידו עליהם באופן מדויק – זה יגדיל בצורה מאוד משמעותית את הסיכוי שלכם להתקדם בתוצאות החיפוש האורגניות של גוגל ואתם מוזמנים לבדוק את דברי כי תכף יהיה לכם מדריך מסודר.

אז מה זה אופטימיזציית תוכן מושלמת?

יש להדגיש שתהליך זה מבוצע אחרי חקר מילות המפתח בו אתם מחליטים אילו ביטויים לקדם בגוגל. בחרתם ביטוי אותו אתם רוצים לקדם? תיצרו לו דף ייעודי באתר (דף אחד בלבד באתר לכל מילת מפתח) ותכניסו את מילת המפתח בכל הפרמטרים כפי שמפורט בהמשך המדריך. יש לכם כבר עמוד תוכן שמופיע בתוצאות החיפוש על מילת מפתח כלשהי? בצעו לו אופטימיזציית תוכן מלאה לפי אותם הכללים בדיוק.

1. כתובת העמוד באתר (URL)

היום ברוב (אם לא בכל) מערכות ניהול התוכן, יש אפשרות להגדיר כתובת עמוד ידידותית (frendly url) או (SEO url). תגדירו בכתובת העמוד את ביטוי המפתח אותו בחרתם לקדם. לצורך העניין, הכתבה שאתם קוראים ממש עכשיו מדברת על אופטימיזציית תוכן וכתובת הדומיין של האתר הזה היא best-seo.co.il אזי שכתובת הURL של העמוד הזה תהיה best-seo.co.il/אופטימיזציית-תוכן.

2. שם העמוד במערכת – שלב שני בתהליך אופטימיזציית תוכן באתר

שם העמוד במערכת כפי שהוא מופיע בתפריט בתוך האתר. שם העמוד כמובן יכול להיות גם שם של קטגוריה או שם של מוצר לרכישה באתר חנות או שם של מאמר. תגדירו את שם העמוד לפי ביטוי המפתח אותו אתם מקדמים. שם העמוד (הכתבה) שאתם קוראים כרגע הוא “אופטימיזציית תוכן” והביטוי שאני מקדם בכתבה זאת הוא כאמור אופטימיזציית תוכן.

3. טייטל – כותרת העמוד בגוגל (title)

טייטל העמוד נראה למעשה בתוצאות החיפוש בגוגל עוד לפני שהגולש לחץ על המודעה ונכנס לאתר שלכם (או של המתחרה שלכם). טייטל זו השורה הכי בולטת בתוצאות החיפוש. היא הכי גדולה והיא מובלטת בצבע כחול. ראשית שימו בתחילת הטייטל את ביטוי המפתח אותו בחרתם לקדם. שנית: עשו את הטייטל מושך לעיין, כזה שיגרום לגולש ללחוץ על האתר שלכם ולא על האתר של המתחרים שלכם. אל תיצרו טייטל באנאלי, תנסו להיות יצירתיים על מנת למשוך את צומת ליבו של הגולש שהוא הלקוח הפוטנציאלי שלכם. אם אתם מקדמים את הביטוי דודי שמש – תבנו את הטייטל בסגנון הבא: דודי שמש – ייצור, מכירה, התקנה ותיקונים בפריסה ארצית במחירים הזולים בארץ או משהו בסגנון הבא: דודי שמש – מכירה ושרות 24 שעות ביממה במחירים הזולים בארץ. לא מדדתי את אורך התווים ב2 הטייטלים שנתתי כאן כדוגמה, אך חשוב לציין כי הטייטל צריך להיות באורך של כ60-65 תווים ואחרי אינדוקס הדף בגוגל, עליכם לבדוק שהוא נכנס במלואו ושהוא לא נחתך בתוצאות החיפוש על ידי גוגל. יש לבצע את הבדיקה גם בחיפוש הדף דרך המחשב וגם בחיפוש דרך הטלפון כיוון שמדובר בשני מנועי חיפוש שונים של גוגל שמציגים תוצאות שונות וגם את אותו העמוד באופן שונה לגולשים דרך המחשב ולגולשים דרך הטלפון, לכן חשוב לבדוק שהטייטל לא נחתך בתוצאות החיפוש בשני המנועים. בדקו שכל המשפט מהתחלה ועד הסוף כפי שהגדרתם אותו מופיע בתוצאות.
טייטל של העמוד הזה הוא “אופטימיזציית תוכן מושלמת שתגרום לאתר שלכם לטפס בתוצאות בגוגל”. לא הייתם לוחצים על המודעה הזאת בגוגל? 🙂

4. תיאור הדף – description

גם את תיאור הדף רואים רק בתוצאות בגוגל. תתחילו את תיאור הדף במילת המפתח. לאחר מכן תתארו את הדף בקצרה (סה”כ כ150 תווים) והמטרה שוב לגרום לגולש להקליק על המודעה שלכם ולא על תוצאה אחרת, אז ספקו לו תשובה קצרה או רמז לכך שהוא יקבל את התשובה לשאלתו אחרי כניסתו לאתרכם. גם כאן, אחרי אינדוקס הדף בגוגל, יש לבדוק שהתיאור לא נחתך בתוצאות החיפוש בגלישה דרך המחשב ובגלישה דרך הטלפון. במידע והדסקריפשן נחתך – יש לקצר אותו כך שתוכנו ישמר והוא יופיע במלואו בתוצאות החיפוש.

5. מטה של מילות המפתח – meta keywords

גוגל הצהירו כבר לפני די הרבה שנים שהם מתעלמים ממטה זו. ברור לגמרי שההשפעה של המטה מילות מפתח על קידום אתרים כיום היא זניחה ביותר, יחד עם זאת אינני מאמין שהם מתעלמים ממנה לחלוטין כיוון שמדובר בטקסט חי שגוגל קורא מצוין בקוד האתר. הסיבה האמיתית להשקפעה המועטה של מטה קיוורדס על SEO היא שלגוגל נוספו עם השנים פרמטרים רבים נוספים, משמעותיים הרבה יותר, שעל פיהם הם מודדים את איכות התוכן והאתר כולו ולפיהם הם קובעים איפה למקם כל דף בתוצאות החיפוש. בנוסף, מנועי החיפוש האחרים בהחלט  מתחשבים במטה קייוורדס. ולמרות ששאר מנועי החיפוש הם רק כ15% מכל החיפושים בעולם כאשר 85% מהחיפושים מתבצעים בגוגל –  אני באופן אישי לא מוותר על הזנת מילות מפתח למטה זו כיוון שזה לוקח עוד כמה שניות לכל דף וגם אם זה יכניס לאתר שלי גולשים בודדים בחודש אני אשמח מאוד לאחר אותם אצלי באתר. למעשה אני משתדל לעשות די הכל כדי להביא גולשים רלוונטייים לאתרים שלי ושל לקוחותי מכל מקום אפשרי.

במערכת וורדפרס הייתה שנים רבות שליטה על מטה זו באמצעות התוסף הנפוץ ביותר לקידום אתרים בשם yoast. עד שבסופו של דבר הצוות של יואסט הסירו אותה לגמרי מהתוסף, כך שכיום כבר לא ניתן להזין תוכן במטה קיוורדס באתרי וורדפרס עם התוסף של יואסט לקידום אתרים.

6. כותרות H בתוכן

כותרת H זו כותרת שנמצאת בתוך הטקסט. הכותרת מובלטת בשחור וגם מחלקת את הטקסט לפסקאות נוחות לקריאה. בדיוק כמו שבכתבה זו מופיעות הכותרות של כל הפרמטרים שיגרמו לאופטימיזציית תוכן מושלמת. חשוב להדגיש שהשורה הראשונה בטקסט תהיה תמיד כותרת ברמה 1 (כלומר כותרת H1) ושאר הכותרות יהיו H2, H3 וכו”. ניתן אגב את כל הכותרות מלבד הכותרת הראשונה שהיא חייבת להיות H1 להגדיר ככותרות H2 ולא חייבים להגדיר H3,H4,H5,H6

תתחילו את המשפט הראשון של הטקסט בביטוי אותו אתם מקדמים בדף זה והפכו את השורה הראשונה של הטקסט בעמוד לכותרת H1.

7. כמות המילים בתוכן

ישנו ויכוח נצחי בנושא אורך התוכן. כולם יודעים שתוכן ארוך מתקדם טוב יותר בגוגל מתוכן קצר אך איך יודעים מה צריך להיות אורך המאמר שיש ליצור כרגע לאתר? יש כלל אצבע שאומר שתוכן צריך להיות באורך מינימאלי של כ300-350 מילה. אלו שרוצים “להשקיע” יותר, מזינים לאתרים מאמרים של 400 ואף 500 מילה. מדובר בגישה מוטעית לחלוטין כיוון שהיא לא נשענת על כלום. לדוגמה: יש לי אתר בדיחות שבו מופיעה הבדיחה הבאה: למה פרסי מגיש אבטיח לאורחים? כי זה גם אוכל, גם שתיה וגם פיצוחים. האם אני צריך למרוח את הבדיחה הזאת באתר על פני 300 עד 500 מילה כדי שהיא תתקדם בגוגל? ברור שלא!

אגלה לכם את ההמתכון הסודי לאיך עושים את זה נכון 🙂

כדי לקבוע את האורך של התוכן בעמוד כזה או אחר, יש לחפש את מילת המפתח אותה אתם מתקדמים בעמוד הספציפי בגלישה בגוגל, לאחר מכן יש להיכנס לאתרי המתחרים לאותו העמוד הספציפי שמופיע על מילת המפתח שחיפשתם בגוגל ולבדוק את אורך הטקסט באתרי המתחרים. כדי “לנצח” את המתחרים בפרמטר זה (שיטה שעובדת נהדר), יש ליצור תוכן ארוך יותר מהתוכן שמופיע באתרי המתחרים לפחות ב20%.

8. צפיפות מילים בתוכן

בהתחלה כשיצרו את גוגל, הייתה שיטה נהדרת, קלה ופשוטה לקדם אתרים בגוגל. הייתם כותבים אלף פעם בפונט לבן על רקע לבן את הביטוי עליו רציתם להתקדם והייתם מתקדמים נהדר. עם הזמן גוגל עלו על הטריק והיום שיטה זו לא רק שלא תעבוד אלא שגם גוגל תעניש את האתר על כך. במהלך השנים, מקדמי אתרים בדקו איזה אחוז צפיפות מילות מפתח צריכה להופיע מילת המפתח המקודמת בעמוד על מנת שהקידום יהיה אפקטיבי ושגוגל לא תעניש את אותו הדף על ספאם. כיום מילת המפתח שצריכה להיות כ2-3 אחוזים מקסימום מכלל התוכן באותו העמוד ועליה להופיע הכי הרבה פעמים לעומת שאר המילים באותו העמוד. לדוגמה אם כל הטקסט שלכם הוא 100 מילה – ביטוי המפתח צריך להופיע לפי נוסחה זו כ2-3 פעמים בטקסט. כמובן שאם מילת המפתח שלנו מורכבת מ2 מילים (כמו למשל “קידום אתרים”), אנו נתייחס רק לביטויים בעמוד המורכבים מ2 מילים. ניתן לראות את זה די בקלות בכלי שבו מודדים את צפיפות מילות המפתח בטקסט. אני משתמש בתוסף בשם seo quake לכרום כדי למדוד את צפיפות מילות המפתח.

חשוב מאוד לפזר את הביטוי באופן טבעי והגיוני בטקסט, כך שיופיע בפסקה הראשונה בטקסט שלכם, באמצע הטקסט וגם בסוף הטקסט.

 9. שם הקובץ של התמונה

במידה ואתם מזינים תמונה או מספר תמונות לעמוד שלכם (זה אגב מאוד מומלץ גם לקידום בתוצאות של גוגל תמונות שממנו מגיעה תנועה לאתר וגם לחוויית הגולש באתר עצמו) לפני שאתם מעלים את התמונה מהמחשב שלכם לאתר –  תשנו את שם הקובץ של התמונה לשם שיכיל את הביטוי אותו אתם רוצים לקדם. אם התמונה נמצאת לצורך הדוגמה בשולחן העבודה במחשב שלכם, תלחצו קליק ימני עם העכבר על התמונה, בחרו באופציה “שנה שם” ותקלידו את השם החדש של התמונה. רק לאחר שינוי השם, כאשר שם התמונה מכיל את הביטוי אותו אתם רוצים לקדם בעמוד זה – תעלו את התמונה לאתר. נצלו את ההזדמנות כדי להקטין את משקל התמונה מבלי להוריד את האיכות שלה לפני שאתם מעלים את אותה התמונה לאתר שלכם. זה יעזור לכן לשמור על עמוד במשקל קל יחסית ולשפר את זמני הטעינה של האתר שלכם מה שישפיע לטובה על קידום האתר שלכם.

10. אלט וטייטל לתמונה – שלב עשירי בתהליך אופטימיזציית תוכן באתר

ראשית אסביר מה זה אלט ומה זה טייטל של תמונה. גוגל לא יודעת לקרוא את תוכן התמונה, היא עדיין לא יודעת לפענח מה יש בתמונה עצמה. האם מדובר למשל בנוף או מחשב או כוס מים. למרות שהם בהחלט עם הפנים לשם. פייסבוק לעומת זאת כבר יודעת למשל לזהות פנים של אנשים בתמונה ולהגיד למי מאיתנו הן שייכות. בכל אופן, הטייטל של התמונה מסביר לגוגל על מה התמונה מדברת. בטייטל של התמונה יש להזין את ביטוי המפתח אותו אתם רוצים לקדם בעמוד זה. אם אתם כותבים כתבה על דוד שמש ואתם מכניסים במאמר תמונה עם צילום של דוד שמש – תדאגו שיהיה כתוב בטייטל של התמונה דוד שמש. יחד עם זאת, תשתדלו שהתיאור שהזנתם אכן יתאר את מה שיש על התמונה ולא רק יכלול את מילת המפתח. דבר נוסף, אם הכנסתם לאותו העמוד מספר תמונות – הכניסו תוכן שונה לטייטל של כל תמונה, כדי שלא יראה ספאמי מדי.

אלט – לאנשים עיוורים יש תוכנות מיוחדות על המחשב. תוכנות אלו מקריאות בקול לגולש העיוור את תוכן האתר. תוכנות אלו גם מקריאות את האלט של התמונה לעיוורים כדי שיבינו שיש כאן תמונה ומה מופיע על התמונה עצמה. גם כאן, השתמשו באלט בצורה חכמה, תיהיו יצירתיים ואל תספימו יותר מדי. בכל זאת, הפעם אתם כבר מדברים גם על השמיעה של האנשים ולא רק על גוגל.

בחלק מערכות ניהול התוכן הישנות, כשתעלו את התמונה, יהיה שדה אחד בשם אלט\טייטל שלמעשה מכיל גם את האלט וגם את הטייטל של התמונה באותו השדה. כך שאם תכתבו את ביטוי המפתח בשדה זה הוא יופיע בקוד העמוד גם באלט של התמונה וגם בטייטל של התמונה. במערכות הנורמאליות והחדישות, דוגמת וורדפרס, ישנם שני שדות – שדה נפרד לטייטל ושדה נפרד לאלט. במקרה כזה יש למלא את שניהם.

11. מקוריות התוכן

התוכן שמופיע באתר שלכם חייב להיות מקורי וייחודי. זה אומר שלא מספיק שאתם תיהיו הבעלים של התוכן (תוכן מקורי), אלה גם שהתוכן לא יכול להופיע באתרים נוספים (תוכן ייחודי רק לאתר שלכם), גם אם מדובר באתרים שלכם. יתרה מכך, גם באתר שלכם התוכן הזה יכול להתאנדקס בגוגל רק עם כתובת URL אחת כדי למנוע שכפול תכנים בתוך האתר. למרות שישנם מקרים בהם התוכן חייב להופיע מספר פעמים בתוך האתר. למשל באתר חנות וירטואלית שמוכר מחשבים וציוד הקפי, אם נרצה לקשר מוצר כמו מקלדת חוטית של מיקרוסופט למספר קטגוריות, במקרה כזה אותו המוצר יופיע גם בקטגוריית מקלדות עם כתובת URL אחת, גם בקטגוריית מקלדות קוויות (כאלה עם חוט, אתם יודעים) עם כתובת URL שנייה וגם בקטגוריית מקלדות מיקרוסופט עם כתובת URL שלישית. למקרים כאלה יש להכניס תגית canonical שתגדיר כתובת URL ראשית לכל מוצר ותמנע מגוגל לאנדקס את כל הכתובות הנוספות בהן המוצר מופיע באתר, האינדוקס יתבצע פעם אחת בלבד לכתובת הראשית של המוצר. במערכות החדישות תגית הcanonical כבר מובנית ומוגדרת כמו שצריך, אך עדיין חשוב לבדוק זאת ואם התגית חסרה בקוד האתר, יש לפנות למתכנת כדי שיפתור לכם את הבעיה.

איך בודקים האם התוכן שלכם משוכפל? יש 2 שיטות נפוצות:

א. תעתיקו משפט או משפט וחצי מעמוד התוכן באתר שלכם ותחפשו אותו בגוגל. אם תראו שהמשפט הזה מופיע באופן שלם באתר נוסף, כנסו לאותו האתר ובדקו את כל התוכן. יתכן שבעל או מנהל אותו האתר גנב לכם את התוכן, אם בתמימות ואם לאו. במקרה כזה יש לפנות לבעל האתר ולדרוש הסרה באופן מיידי של התוכן שלכם מהאתר שלו. את הבדיקה הזאת יש לבצע על מספר עמודים באתש שלכם ויש להעתיק מספר משפטים (לא בפעם אחת כמובן) ולחפש אותם בגוגל, יתכן שרק חלק מהתוכן שלכם נגנב וגם זה מצב לא תקין כיוון שגוגל תזהה את זה כתוכן כפול והלאגוריתם יכול להוריד אתכם במיקום למרות שהתוכן שלכם במקור.

ב. אם יש לכם הרבה תכנים באתר וקשה לכם לבדוק באופן ידני את כל התכנים, מומלץ להשתמש בכלי בתשלום ששמו copyscape שיסרוק את כל האינטרנט ויבדוק ביסודיות האם התוכן שלכם מופיע באתרים אחרים ויעדכן אתכם על כך.

חשוב לבצע בדיקת מקוריות תוכן מדי פעם וחובה לבצע בדיקה זאת כאשר אתם מתחילים לאבד מיקומים בגוגל ללא כל סיבה הנראית לעין.

מיותר לציין שאסור לקחת גם תכנים מאתרי אינטרנט של אנשים אחרים, גם כדי לא להיענש על ידי גוגל וגם כדי לא לקבל תביעה על הפרת זכויות יוצרים של מישהו אחר. כמו שכתבתי בהתחלה: התוכן באתר שלכם חייב להיות גם מקורי וגם ייחודי.

לסיכום:

למרות החשיבות המרובה של אופטימיזציית תוכן לקידום העמוד בתוצאות החיפוש של גוגל, התוכן הטקסטואלי בעמוד חייב להיות איכותי, כזה שנותן ערך אמיתי לגולש, מחדש לו ומרגש אותו 🙂 אל תיפלו במלכודת ואל תיצרו תוכן ירוד שכל מטרתו היא לקדם ביטוי כזה או אחר בגוגל. כיוון שגם אם האתר יגיע בזכות מניפולאציה כזו או אחרת למיקום גבוהה בגוגל ויגיעו לאתר המון גולשים, הם יראו שם תוכן לא איכותי וכתוצאה מכך יצאו מהאתר ולא יחזרו אליו. האלגוריטם של גוגל יבין בסופו של דבר שמדובר למעשה באתר עם תוכן לא איכותי (זמני שהייה נמוכים באתר ואחוזי נטישה גבוהים) ויגיע למסקנה שאין לו שום אינטרס להחזיק את האתר הזה במיקומים גבוהים כיוון שגוגל מעוניינים לספק ללקוחות שלהם (הגולשים) את האתרים הטובים ביותר עם התוכן הטוב ביותר כדי להחזיק בתואר “מנוע החיפוש הטוב בעולם”.

אם תבנו את הדף\האתר שלכם לפי השלבים שכתבתי כאן, אתם מאוד תמקדו את גוגל. גוגל יבין בדיוק על מה הדף שלכם מדבר ואז יש לכם סיכוי הרבה יותר גבוה להתקדם באותו הביטוי מעל אחרים בתוצאות האורגניות בגוגל.

האלגוריטם של מערכת הפרסום של גוגל אדס עובד באופן דומה. כאשר אתם בונים קמפיין בגוגל אדס (המודעות הממומנות שמופיעות מעל ומתחת לתוצאות האורגניות) – המערכת נותנת לעמוד הנחיתה שלכם ציון איכות. כמו גם למילת המפתח שאתם מזינים לקמפיין שחייבת להופיע במודעה וגם בדף הנחיתה אליו מובילה המודעה. אם תבנו את דף הנחיתה לפי כללים אלו וכן תכניסו את מילת המפתח למודעה שלכם, יש סיכוי שתקבלו ציון 10 מתוך 10 וכך גם תקטינו משמעותית (עד פי 4!) את מחיר לקליק. למה? כי לגוגל יש אינטרס להציג ללקוחות שלהם את התוצאות הטובות ביותר ולכן הם מוכנים לקחת מהמפרסמים פחות כסף בתנאי שאתם מציגים תוכן איכותי יותר לגולשים.

בהצלחה!

כתבות נוספות באותו הנושא:
קידום אתרים
תהליך קידום האתר
קידום אתרים עשה זאת בעצמך