מסמך זה מיועד למקדמי אתרים וכולל רשימת בדיקות בתהליך קידום האתר.

מטרת המסמך היא לבדוק את מבנה האתר, את תוכן האתר, את הקישורים המובילים אל האתר הנבדק ואת המיקומים של האתר בגוגל. את ההצעות לשינויים באתר יש לרשום בדוח מסודר הכולל:

  1. את הדוח יש להתחיל עם תאריך, כותרת שאומרת שמדובר בדוח אופטימיזצייה של אתר בשם כך וכך + יש לתת כתובת לחיצה של האתר.
  2. כתובת העמוד עליו רוצים לעשות את השינוי (על הכתובות להיות לחיצה).
  3. הסבר מילולי בשפה הפשוטה ביותר כדי שגם הלקוח וגם המתכנת\מנהל התוכן\המעצב יבינו את הדרישה שלכם.
  4. יש לצרף צילום מסך עם חץ אדום המצביע על המקום בו יש לבצע את השינוי עם הסבר מילולי נוסף ליד החץ האדום.
  5. אין צורך לכתוב מה כן תקין, רק את מה שלא תקין.
  6. חשוב לכתוב מי אחראי על התיקון הנוכחי. אם את השינוי אמור לבצע המתכנת זה יראה כך:

דוגמה לסעיף בדוח למתכנת:

אם קיבלנו החלטה למחוק את כפתור הSHARE של פייסבוק בעמוד הזה: נכתוב למתכנת בתוך מסמך וורד:

אחראי לשינוי: המתכנת
בעמוד קורס קידום אתרים הממוקם בקישור הבא: http://www.best-seo.co.il/קורס-קידום-אתרים יש למחוק את כפתור הSHARE של פייסבוק כפי שמופיע בתמונה הבאה:

דוגמה לדוח למתכנת

דוגמה לדוח למתכנת

 

בדיקת מבנה האתר:

1. תגלשו באתר במספר דפדפנים. האם האתר נפתח באופן תקין בכרום? האם הוא נפתח באופן תקין באינטרנט אקספלורר ובמוזילה פייר פוקס? אם אתם משתמשים בדפדפנים נוספים כמו אופרה או משהו נוסף – בדקו גם כן האם האתר נפתח באופן תקין. תקטינו את הגודל של הדפדפן מהמסך המלא למסך קטן, תשחקו עם הגודל של הדפדפן על ידי גרירה. תראו האם גודל האתר מתכוונן לגודל הדפדפן. וודאו שאין צורך בהזזת המסך ימינה ושמאלה כדי לראות את תוכן האתר ושתפריט האתר משתנה בהתאם. גיליתם תקלה? צלמו את המסך ותוסיפו אותו לדוח עם הנחיות מדויקות לתיקון עבור המתכנת.

2. בדקו האם יש favicon בכל העמודים באתר. favicon זה הלוגו הקטן (או כל תמונה אחרת) שמופיעה בלשונית הדפדפן. בחלק ממנועי החיפוש (ביאנדקס הרוסי למשל וגם פעמים רבות גם בגרסת המובייל של גוגל) favicon מופיע בתוצאות החיפוש והוא אחד הפרמטרים לקידום. הוא משפיע על חוויית הגולש, גולש שלא רואה favicon ורואה תמונה של חור או משהו חסר במקום, לא יקליק על תוצאת החיפוש, הCTR (אחוז ההקלקה) ירד ומנוע החיפוש יוריד את התוצאה נמוך יותר כיוון שיראה בה כלא רלוונטית לחיפושי הגולשים.

3. בדקו האם האתר תואם למובייל עם הכלי הזה של גוגל. ישנם אתרים לא רספונסיביים אך כן מותאמים תכנותית למובייל. כלי זה יראה לכם אם האתר מותאם למובייל או לא. לדוגמה האתר של גוגל http://www.google.com לא רספונסיבי אבל כן מותאם מעולה למובייל.

4. תגלשו באתר מטלפוניים ניידים ממספר הסוגים הנפוצים וכן מטאבלטים שונים ובדקו האם האתר מותאם לכל סוגי המכשירים (או לפחות לנפוצים ביותר). גיליתם תקלה? תצלמו את המסך ותכניסו את התקלה לדוח, כולל כמובן הנחיות לתיקון המתכנת.

5. תעברו בין עמודי האתר ותבדקו האם כתובות הדפים משתנות – אם לא יש לבדוק האם מדובר באתר פלאש.

6. בגלישה בתוך האתר, כנסו לקוד העמוד על ידי לחיצת על שני הכפתורים יחד CTRL+U אם אתם גולשים בכרום ובדקו אם הטייטל (title) של כל עמוד שונה ומותאם לתוכן הדף. את הבדיקה הזאת יש לבצע במספר עמודים שונים. המטרה היא לבדוק אם אין מבנה קבוע של תוכן שנכנס אוטומטית לכל עמוד וכן שיש בכלל תוכן כלשהו שהוזן על ידי מנהל התוכן בכל עמוד. בדקו אם אין מבנה קבוע בכל הטייטלים. חלק ממערכות ניהול התוכן של האתר מכניסות לכל הטייטלים בכל העמודים מילה זהה או צמד של מספר מילים (למשל את שם האתר). מדובר בתקלת מבנה שיש לסדר. חשוב לציין ולהדגיש שכל טייטל בכל עמוד חייב להיות שונה, ייחודי ומותאם לעמוד הספציפי באתר.

7. בגלישה בתוך האתר, כנסו לקוד העמוד ובדקו אם תיאור (description) של הדף שונה ומותאם לתוכן הדף. בהמשך הדוח נעשה בדיקות נוספות על תיאור הדף אך המטרה של הבדיקה תיהיה שונה.

8. תעמדו בתוך דף בודד ותלחצו את רצף המקשים ctrl והאות A באנגלית. פעולה זו תסמן את כל הטקסט. תבדקו אם אין תוכן וקישורים מוסתרים – בדרך כלל כאלה שכתובים בפונט לבן על רקע לבן. תוכן מוסתר יכול להביא לעונש של גוגל וירידה חזקה בתוצאות החיפוש של גוגל.

9. האם בכל עמודי האתר יש בתפריט כפתור המוביל לדף הבית (לא רק לוגו שבלחיצה עליו הגולש מועבר לדף הבית)?

10. האם הכפתור שמוביל את הגולש לדף הבית וגם הלוגו שבלחיצה עליו מגיעים לדף הבית מוביל לכתובת הדומיין הנקייה בלי תוספות כמו index.html או משהו נוסף באותו הסגנון? במידה ומגיעים לא לכתובת הדומיין אלא לכתובת הדומיין עם סיומת – יכול להיווצר מצב בו דף הבית מתאנדקס בגוגל בשתי כתובות URL שונות, פעם בכתובת הדומיין ופעם עם סיומת דוגמת index.html, מה שיגרום לשכפול תוכן של דף הבית ומשם לעונש של גוגל על שכפול תכנים בתוך האתר וכתוצאה מזה ירידה במיקומים בתוצאות החיפוש של גוגל. לכן, במידה והקישור של דף הבית לא מוביל לכתובת הדומיין הנקייה, יש לתת הוראה למתכנת לתקן את כתובת הURL של הכפתור ו\או הלוגו כך שיוביל את הגולש לכתובת הדומיין בלבד. אין לבצע הפנייה מסוג 301 או 302 אלא לתקן את כתובת הURL של הקישור.

11. תצביעו עם העכבר (בלי ללחוץ עדיין) על הקישורים בתפריטים. האם ניתן לראות בשורה התחתונה בדפדפן לאיזה כתובת מוביל אותו הקישור?

12. תצביעו על קישור בתפריט הראשי ולחצו קליק ימני בעכבר ולאחר מכן לחצו על "בדוק" (בכרום) כדי לראות אם לא מדובר בתפריט הבנוי בפלאש או ג'אווה או תמונה.

13. בדקו האם הכתובות בתפריט האתר הן רלטיביות או אבסולוטיות. כתובת רלטיבית היא כתובת שמתחילה בסלאש (/).  למשל: contactus/ ואילו כתובת מלאה (כתובת אבסולוטית) מגיעה במבנה של http://www. במידה והקישורים בתפריט הם רלטיביים יש לתת הוראה למתכנת להפוך את כל הקישורים הפנימיים באתר לקישורים אבסולוטיים.

14. בדקו מה המרחק (בהקלקות) לדף הכי רחוק באתר. יש להשתדל שהדף הרחוק ביותר יהיה במרחק של לא יותר מ3 הקלקות מדף הבית, אחרת גוגל במקרים מסוימים אף יתקשה באינדוקס אותו הדף. בעיה נוספת היא חוויית גולש לקויה. תנו לגולש לעבוד כמה שפחות. עשו את האתר נוח וקל לשימוש. קצרו את מרחק ההקלקות למינימום שניתן.

15. החל מהקליק השני ומעלה, בדקו האם כתובת הURL כוללת יותר מסלש אחד. המצב הטוב ביותר יהיה אם יהיה סלש אחד בלבד אחרי כתובת הדומיין. למשל: www.111.com/111
ולא www.222.com/111/222/333.html

16. אם יש יותר מסלש אחד בכתובות העמודים הפנימיים של האתר, בדקו עם פקודת :SITE האם אותם העמודים מאונדקסים בגוגל. במקרים בהם כתובות הURL של העמודים הפנימיים באתר כוללות 3 סלישים ומעלה, הרבה פעמים גוגל לא מאנדקס עמודים אלו וזו כאמור בעיה חמורה.

17. אם ישנם עמודים לא מאונדקסים בגלל ריבוי סלשים בכתובת הURL, יש להנחות את המתכנת לבנות לעמודים אלו כתובות URL עם פחות סלשים, עדיף עם סלש אחד בלבד אחרי הדומיין. במקרה זה אסור לפגוע בעמודים שכן מאונדקסים. שלא יקרה מצב שבו כתובות העמודים שכן מאונדקסים השתנו ולא בוצעה הפנית 301 מהכתובות הישנות אל הכתובות החדשות.

18. תגלשו למספר עמודים באתר. תבדקו האם בתוך כתובת הURL יש סולמית (הסימן הזה #). אם כן, יש להנחות את המתכנת לשנות את כתובות האתר כך שלא יהיו סולמיות בתוך כתובות הURL באתר כיוון שכל מה שבא אחרי הסולמית בכתובת הURL לא מתאנדקס בגוגל. מה שכן מתאנדקס במקרה הטוב זה כל מה שבא לפני ה# באותה הכתובת. וזה כאמור לא עוזר לדף הפסציפי. במקרה של שינוי כתובות כך שלא יהיו בתוכן סולמיות אין צורך בהפניות 301 כיוון שהכתובת הישנה לא מאונדקסת מלכתחילה.

19. בדקו האם כתובת האתר מתחילה בhttps וליד הכתובת יש אייקון של מנעול בצבע ירוק. יש לבצע את הבדיקה במספר עמודים שונים באתר. למשל בדף הבית, בקטגוריות, בתתי קטגוריות ובדפים הפנימיים הכי רחוקים. הדפדפן כרום וכן דפדפנים נוספים החלו להתריע לגולשים על אתרים שאין להם https כעל אתרים לא מאובטחים שלא מומלץ לגלוש אליהם. אומנם לא כל אתר צריך אבטחה, למשל לאתר בלוג אינפורמטיבי אין כל צורך באבטחה מכל סוג, אך כיוון שהדפדפן הנפוץ ביותר מתריע לגולשים שהאתר לא מאובטח זה יכול להרתיע אנשים מלגלוש לאתר כיוון שיחשבו שהאתר לא בטוח עבורם והאקרים יכולים אף לפלוש למחשב הגולש. נכון לעכשיו https לא עוזר בשיפור המיקום בתוצאות החיפוש אך אולי בעתיד זה יהיה אחד הפרמטרים שכן ישפיעו לטובה על תוצאות החיפוש בגוגל. אם כתובות האתר לא מתחילות בhttps, יש לתת הנחיה למתכנת להתקין תעודת SSL לאתר ולאבטח אותו כך שכל הכתובות האתר יתחילו בhttps וכן בדפדפן כרום, ליד כתובת הURL יראו אייקון קטן של מנעול ירוק ויהיה כתוב מאובטח.

כתבה על חשיבות אבטחת האתר לרשמת HTTPS ניתן לקרוא בלחיצה על שורה זאת

מדריך מפורט עם צילומי מסך לאבטחת אתר וורדפרס לרמת HTTPS ניתן לקרוא בלחיצה על שורה זאת

20. כנסו לקוד של כל סוגי הדפים באתר ובדקו אם ישנה תגית canonical. במידה ואין, במיוחד באתרי חנויות, בדקו האם ישנם דפים באתר שמקבלים מספר כתובות URL שונות. למשל מוצר שמקושר לכמה קטגוריות. אם מצאתם דפים כאלו – בדקו עם פקודת :SITE האם הם מתאנדקסים בכל התצורות או רק פעם אחת. במידה ואין תגית canonical בשום עמוד באתר – יש להנחות את המתכנת להטמיע תגית canonical לאתר כדי למנוע מצב של דפים זהים שמקבלים מספר כתובות URL שמתאנדקסות בגוגל. בעיה זו תגרום לשכפול תכנים בתוך האתר ותגרום לירידה במיקומים ואף ענישה של גוגל במקרים מסוימים.

21. בצעו פקודת :site לדומיין הנבדק. האם ניתן לראות אייקון קטן של ברק לצד הכתובת? אם כן, מדובר באתר עם טכנולוגיית AMP, הטכנולוגיה מאפשרת לאכסן את דפי האתר המיועדים לגלישה ממובייל בשרתים של גוגל, מה שמאפשר להציג את הדפים הללו הרבה יותר מהר לגולשים ממובייל. כמובן שדפים אלו יוצגו רק לגולשים שמגיעים לאתר מתוצאות החיפוש של גוגל ולא מכניסה ישירה לאתר. לא תמיד רואים את האייקון של ברק בחיפוש מהמחשב, לכן מומלץ לבצע את הבדיקה גם בפקודת :site לדומיין הנבדק מהסמארטפון. גיליתם עמוד עם ברק ליד כתובת הURL?  גלשו לעמוד זה מהסמארטפון ותראו האם כתובת של העמוד דומה לכתובת הזאת (כמובן עם הדומיין הרוללנטי):

https://www.google.co.il/url?q=http://www.bestseo.co.il/יועץ-קידום-אתרים/amp

שימו לב שכתובת העמוד מתחילה בדומיין של גוגל ולא בדומיין של האתר הנבדק וכן בסוף הכתובת מסתיימת בamp.

כאן ניתן לקרוא בהרחבה על טכנולוגיית AMP.

במידה ואין לאתר AMP, יש להנחות את המתכנת להטמיע טכנולוגיה זו באתר. אם מדובר באתר וורדפרס, מדובר בעבודה יחסית קלה ומהירה של שעה עד 3 שעות שלא תעלה הרבה כסף. AMP תורם לחוויית גלישה מהירה ונוחה לגולשי המובייל. בסוף שנת 2017 יצא בגוגל עדכון בשם mobile first שהתחיל למדוד ולדרג את האתרים לפי הגרסה המוביילית שלהם, בניגוד למה שהיה עד עכשיו שהאתרים היו נמדדים לפי גרסת המחשב הרגילה שלהם. כך שאם גוגל החליטו לשים את גרסת המובייל כגרסה הראשית, נראה כי AMP חשוב לא פחות מגרסת אתר מותאמת למובייל. למנוע החיפוש הרוסי (yandex) החזק יותר מגוגל ברוסיה, יצאה גרסה מקבילה בשם עמודי טורבו. גם אותה ניתן להטמיע באתרי וורדפרס בקלות רבה, בעזרת תוסף שמייצא את האתר לRSS וכן מספר הגדרות פשוטות בכלי מנהל האתרים של יאנדקס.

22. בצעו בגוגל פקודת :SITE לכתובת הדומיין של האתר הנבדק. פעם אחת עם WWW ופעם נוספת בלי WWW. באופן הבא:

site:www.best-seo.co.il
site:best-seo.co.il

כמה דפים מאונדקסים יש בגוגל בכל וריאציה?

23. האם כמות הדפים המאונדקסים עם WWW ובלי WWW זהה? אם יש הבדל גדול בין כמות הדפים המאונדקסים עם ובלי WWW – יתכן שיש שכפול תוכן בתוך האתר כיוון שחלק מהדפים מאונדקסים בגוגל בשתי התצורות, פעם אחת עם WWW ופעם נוספת בלי WWW. אפשרות נוספת היא שיש סאב דומיינים לדומיין הראשי ואז בבדיקת :SITE בלי WWW אתם רואים גם את הסאב דומיינים כמו באתר www.walla.co.il. בכל מקרה, מטרת הבדיקה היא לבדוק שאין דפים המכילים את אותו התוכן שהתאנדקס פעם אחת עם WWW ופעם נוספת בלי WWW, אחרת מדובר בשכפול תוכן בתוך האתר, מה שיוביל לעונש של גוגל וצניחה במיקום בתוצאות החיפוש של גוגל.

24. תעשו פקודת :SITE לדומיין באופן הבא: site:www.best-seo.co.il. נניח שיש 300 עמודים מאונדקסים בגוגל, תפתחו בלשונית חדשה את האתר הנבדק כגולשים, האם מבנה האתר ברור לכם ובתפריטים ניתן לראות בקלות את כל הדפים המאונדקסים בגוגל? דפים שלא קל להגיע אליהם בגלישה באתר או דפים שלא נמצאים כלל בתפריטים יכולים לא להתאנדקס בגוגל, שלא לדבר על כך שגולשים לא יגיעו לדפים חשובים באתר כי הם פשוט לא יראו אותם בקלות. אם מצאתם דפים שלא נמצאים בתפריטי האתר או לא קל להגיע אליהם – יש לתת הנחייה מדויקת למתכנת איפה בדיוק בתפריטי האתר עליו למקם דפים אלו.

25. בפקודת :SITE לכתובת האתר בגוגל, בדקו האם הטייטלים והדסקריפשנים של כל הדפים שונים זה מזה. יש לזכור שבדיקה זו לא מדויקת כיוון שגוגל יכול במקרים מסוימים להחליט להציג טייטל ודסקריפשן (בעיקר דסקריפשנים) לפי שיקול דעתו ולא את אותם הנתונים שהזינו מנהלי התוכן ידנית בMETA ולכן חשוב גם לבדוק טייטל ודסקריפשן בקוד של כל עמוד בנפרד ולבדוק אם מה שמוצג על ידי גוגל לגולש ומה שמוזן בתוך המטה זהה.

26. בפקודת :site לדומיין, גוגל יציג לכם בחלק העליון, מעל התוצאות חיפוש עצמן את כמות העמודים המאונדקסים של הדומיין הנבדק. וכן גוגל יציג לכם 10 תוצאות חיפוש בכל דף. אם תגללו למטה ניתן יהיה לעבוד לדף 2 של תוצאות החיפוש וגוגל יציג לכם 10 תוצאות נוספות. אם נניח יש 200 עמודים מאונדקסים באתר הנבדק, זה אומר שגוגל יציג לכם 20 דפי תוצאות עם 10 תוצאות בכל דף. תדלגו בין דפי התוצאות בתוך גוגל ותראו שהדפים המופיעים בתוצאות החיפוש של גוגל הם דפים אמיתיים ולא דפי זבל שהתאנדקסו כתוצאה מתקלה כזאת או אחרת. אתם תראו את זה די מהר לפי הטייטלים והדסקריפשנים של התוצאות. הרבה פעמים דפי זבל שמתאנדקסים כתוצאה מתקלה כזאת או אחרת, משבשים לנו לחלוטין את המיקוד הטקסטואלי של האתר בעיני גוגל, מה שגורם להיעלמות של האתר שלנו מתוצאות החיפוש בביטויים הראשיים. כדי להסביר טוב יותר, בואו ניקח לדוגמה אתר חנות של נעליים ובו 20 זוגות נעליים שונות. גוגל רואה שמדובר באתר שכולו (100% מתוכן האתר) מדבר על נעליים. עכשיו נניח שהייתה תקלה והתאנדקסו עוד 100 דפים שקשורים לערכת העיצוב, פתאום החלק שמדבר על הנעליים הפך מ100% לכ16% בלבד. גוגל מבין שרוב האתר הזה כבר לא ממוקד בנעליים ולכן מתחיל להוריד את האתר מתוצאות החיפוש הקשורות לנעליים.

27. בפקודת :SITE כנסו לעותק השמור של דף הבית ושל דפי הקטגוריות הראשיות על ידי לחיצה על המשולש הירוק המופיע ליד כתובת העמוד בתוצאות החיפוש בגוגל ולחיצה על "במטמון" ובדקו מתי בפעם האחרונה האתר נסרק ונכנס לקאש של גוגל. יכול כמובן להיות שהאתר נסרק לפני השינוי האחרון שבוצע באתר והתוכן המעודכן עדיין לא מופיע בעותק השמור של גוגל אך עדיין ניתן לקבל כיוון כללי ולראות אם אין פריצות לאתר, למשל שתילת קישורים ותכנים שלא קשורים כלל לאתר. אם דף הבית בעותק השמור נסרק בפעם האחרונה לפני חודשיים (ולא בימים האחרונים) זו בעיה ויש לבדוק למה זה קורה.

28. בעותק השמור, בדקו אם מעל תוכן האתר ישנו סרגל של גוגל בצבע אפור עם הכפתורים "גירסה מלאה", "גירסה טקסטואלית" ו"הצג את המקור". ישנן מספר מערכות לניהול תוכן שמסתירות את הסרגל בגלל באג בתכנות, מה שמונע מאיתנו לבצע בדיקות חשובות מאוד בקאש של גוגל. במידה ותמונות האתר מסתירות את הכפתורים הללו, יש לתת הנחיה למתכנת לתקן זאת כך שהכפתורים יופיעו.

29. בעותק השמור, במידה והסעיף הקודם תקין, לחצו על כפתור ה"גירסה טקסטואלית" ובדקו האם תפריט האתר נראה באופן תקין או לא. במידה ואתם לא רואים את התפריט כלל – כנראה שמדובר בתפריט מסוג תמונה או פלאש או ג'אווה. במקרה כזה יש להנחות את המתכנת להפוך את התפריט לתפריט טקסטואלי המכיל כתובות URL אבסולוטיות בפורמט של:

href=http://…….

או

href=https://…

לפעמים התפריט יהיה בנוי מתמונה והכתובת תיראה באופן דומה מאוד לכתובת אבסולוטית אך במקרה כזה התפריט יהיה מורכב מכתובות כאלה:

img src="http://…..

למרות שהכתובת כוללת בתוכה HTTP – לא להתבלבל ולחשוב שמדובר בתפריט תקין! תפריט זה לא נסרק על ידי גוגל כקישור ולא מעביר כח קידומי לעמודים אליהם הוא מקשר ולכן יש להנחות את המתכנת להחליף את התפריט לתפריט טקסטואלי ואבסולוטי.

30. באותו המסך (בעותק השמור בתוך פקודת SITE לדף הבית) בדקו אם רואים באופן תקין את התוכן הטקסטואלי שמופיע באותו הדף באתר הנבדק.

31. באותו המסך בדקו האם מבנה האתר מופיע כפי שהוא מופיע באתר בגלישה הרגילה? (לפחות ברמת שורה). תבדקו האם הסדר של התפריט בעותק השמור של גוגל תואם לסדר של התפריט באתר. תקלה נפוצה היא כאשר בחלק העליון של העותק השמור של גוגל רואים את מה שמוצג לגולש בחלק הכי תחתון באתר. והחלק הכי עליון באתר מופיע בחלק הכי תחתון בעותק השמור של גוגל. כמובן שזה מצב לא תקין אם גוגל סורק ומאנדקס את מה שנמצא הכי למטה קודם כל ואת מה שנמצא הכי למעלה והכי חשוב לנו להציג לגולש  הוא שם בעצם הכי למטה ומה שהכי חשוב לנו לקדם ולהציג לגולש יורד לאזור הכי לא נצפה באתר.

32. באותו המסך, בעותק השמור, בדקו האם יש טקסט שמופיע כאן שלא מופיע באתר בגלישה הרגילה. בחלק מהפריצות לאתרים ההאקרים מזינים קישורים וטקסטים לאתרים. מטרת הבדיקה היא לבדוק שמה שמופיע באתר שלנו כמו שהגולשים רואים אותו זה מה שמופיע גם בעותק השמור של גוגל (מה שהגולש רואה זה גם מה שגוגל אמור לראות) מלבד המקרים בהם שינינו את התוכן בעצמנו אחרי שהדף נסרק ונשמר בעותק השמור של גוגל בפעם האחרונה.

33. בגלישה בתוך האתר, תגלשו למספר דפי האתר פעם אחת עם WWW ופעם נוספת בלי WWW. האם ניתן להגיע לכל דפי האתר גם ככה וגם ככה כאשר הכתובת של העמוד נשמרת בדפדפן בדיוק כפי שכתבתם אותה? אם כן, זה יכול לגרום לגוגל לאנדקס את אותו הדף פעם אחת בלי WWW ופעם נוספת עם WWW מה שיגרום לבעיית שכפול תכנים בתוך האתר. הפתרון במקרה כזה הוא להנחות את המתכנת לבצע הפניית 301 גופרת מכל הכתובות בלי WWW לכל הכתובות עם WWW (או הפוך). פירוט בסעיף הבא.

34. תגלשו בתוך האתר למספר דפים עם WWW. במידה והאתר נפתח עם WWW, תמחקו את הWWW מכתובת הURL ותלחצו ENTER. האם הWWW חוזר לכתובת העמוד אחרי שמחקתם את הWWW ולחצתם ENTER? יש לבדוק זאת במספר עמודים ולא רק בדף הבית. עכשיו תעשו בדיקה הפוכה – תגלשו אל האתר בלי WWW ואז תוסיפו WWW ותלחצו ENTER. האם WWW נמחק אחרי לחיצה על כפתור הENTER? המטרה היא לבדוק אם יש הפניית 301 גורפת בכל עמודי האתר. כל העמודים צריכים להיפתח בדפדפן או עם WWW או בלי WWW. לא משנה אם הדפים נפתחים עם WWW או בלי, העיקר שתהיה אחידות באינדוקס הדפים בגוגל.

35. עם תוסף הpage rank status של כרום או בגלישה ישירה בדקו האם קיים בתיקייה הראשית של האתר קובץ robots.txt אם כן בדקו שהוא לא חוסם את כל האתר – תקלה נפוצה שחוסמת את אינדוקס האתר בכל מנועי החיפוש. בדקו גם שמה שחסום בקובץ robots.txt אלו אכן דפים או תיקיות שלא צריכות להופיע בתוצאות החיפוש של גוגל.

36. עם אותו התוסף (pr for chrome) בדקו האם קיימת מפת אתר בפורמט XML. אם יש לכם גישה לכלי מנהל האתרים של גוגל לאותו האתר יש לבדוק האם מפת האתר מוגשת באופן תקין לגוגל בכלי מנהל האתרים. שימו לב כי הסרגלים בודקים אם יש מפת אתר בפורמט XML עם שם סטנדרטי (sitemap.xml). יתכן שישנה מפת אתר תקינה בשם אחר והסרגלים לא מודעים לכך ולכן מראים שאין מפת אתר. זה כאמור לא אומר שאין מפת אתר בפורמט XML. בכל מקרה יש להתחבר לכלי מנהל האתרים (גם אם בשלב מאוחר יותר) ולבדוק שם האם המפה מחוברת לכלי באופן תקין כיוון שקיומה של המפה בשרת ללא החיבור לכלי מנהל האתרים לא שווה כלום. במידה ואין מפת אתר בפורמט XML יש להנחות את המתכנת לבנות מפת אתר דינאמית כדי שתכנים חדשים באתר ותכנים שירדו מהאתר יתעדכנו אוטומטית במפה, שתכלול את כל התכנים שיש באתר וצריכים להיות מאונדקסים ולאחר מכן יש להגישה לגוגל באמצעות כלי מנהל האתרים של גוגל. אם אתם מקדמים את האתר במנועי חיפוש נוספים כמו בינג ויאנדקס, יש להגיש את מפת האתר באמצעות כלי מנהל האתרים של כל מנוע חיפוש.

37. באתרים גדולים ובאתרי חנויות עם מספר רב של מוצרים, בדקו אם יש מפת אתר לגולש (אחד הדפים באתר שמופיע בתפריט, לרוב בחלק התחתון של האתר). אם כן, האם המפה ברורה, נוחה לגולש ותקינה? במקרים מסוימים זה יכול לשפר משמעותית את חויית הגלישה באתר ולהביא המרות. באתרי חנות זה יכול להביא רכישות.

38. כנסו לקוד האתר ותחפשו את התגיות TITLE, DESCRIPTION, KEYWORDS. אם תגיות אלו לא מופיעות בקוד האתר יש לתת הוראה למתכנת שיכניס את התגיות לאתר וייתן למנהל התוכן שליטה על המטות ברמת ניהול האתר כדי שמנהל התוכן יוכל להזין לשם תוכן באופן קל ופשוט. לרוב, תגיות אלו לא יופיעו במקרים מסוימים באתרי HTML מאוד ישנים. באתרי וורדפרס, ג'ומלה ומערכות חדשות אחרות, המטות קיימות כבר בתוך המערכת (מובנה או בעזרת תוסף כזה או אחר) אך עדיין חשוב לבדוק זאת בתוך הקוד של האתר. במידה ויש לכם גישה לניהול האתר הנבדק – כנסו למערכת הניהול ובדקו האם יש שליטה על מטה טייטל, מטה דסקריפשן ומטה קייוורדס או תשאלו את הלקוח או מנהל התוכן של האתר במידה ואין לכם גישה לניהול האתר. בשלב של אופטימיזציית תוכן כמובן יש לבדוק ולשנות\לתקן את התוכן במטות אלו בכל דף באתר. בשלב זה אנו בודקים שהמטות קיימות ואפשר להזין לתוכן תוכן.

39. בתוסף page rank של כרום (או בכל דרך נוחה אחרת) בלשונית links stats בדקו כמה קישורים יוצאים מהדף אותו אתם בודקים כרגע החוצה וכמה קישורים פנימיים יש בדף זה.

40. לחצו על כל הקישורים החיצוניים אחד אחד ובדקו לאן הם מובילים. האם הם תקינים? יש להקפיד שלא יהיו קישורים שבורים באתר. במידה ויש קישור שבור באתר יש לתת הוראה למתכנת לתקן את הקישור במידה וחייבים אותו או להסיר אותו לחלוטין מהאתר.

41. האם יש צורך בכל הקישורים שיוצאים החוצה או שניתן להסיר חלק מהם? במידה וניתן להסיר את הקישורים היוצאים יש לתת הוראה למתכנת לעשות כן. במידה והקישורים הם ברמת התוכן (למשל בתוך מאמר) יש לתת הוראה זו למנהל התוכן.

42. האם כל הקישורים שמובילים אל מחוץ לאתר הם קישורים פתוחים או שמדובר בקישורי NOFOLLOW? אם לא, האם ניתן להפוך אותם לNOFOLLOW? קישורי nofollow "אומרים" לגוגל שהמטרה שלהם היא לא לעשות מניפולציה על גוגל ולקדם אתרים אחרים, אלא הקישור חיוני לגולשים ולצורך זה הוא נוצר באתר.

43. תשבשו את כתובת האתר על ידי הוספת תווים לא קיימים אחרי הדומיין והסלש. האם יש עמוד 404 מתוכנן ומעוצב? האם בעמוד זה ניתן לראות את תפריטי האתר וניתן לחזור לדף הבית? אם לא – תנו הוראה למתכנת לבנות דף 404 מכונתן באתר זה.

44. בדקו את זמן טעינת האתר. כדי שהבדיקה תהיה מדויקת יותר יש לבצע את הבדיקה 3 פעמים ב3 כלים שונים, 3 פעמים ביום (בבוקר, בשעות היום ובשעות הערב) כיוון שמרבית הכלים מתבצעים בשרתים שנמצאים במדינות שונות ובשעות העבודה השונות יש עומס שונה על כל כלי, נתון המשפיע על התוצאות שתקבלו. את זמן הטעינה ניתן לבדוק גם בתוסף הpage rank status. בנוסף יש לבדוק את זמן הטעינה בכלי של פינגדום המעולה. אם מדובר באתר ישראלי, בכלי הפינגדום יש לבצע את הבדיקה משרת שנמצא באירופה וכך תקבלו זמן טעינה מהיר יותר מאשר הבדיקה משרת שנמצא בארה"ב. יש להנחות את המתכנת בהתאם לתוצאות הבדיקה. למשל: אם יש הרבה תמונות כבדות – יש להנחות את המתכנת להקטין את התמונות במקסימום הניתן מבלי שאיכות התמונות ירדו ולהעלות אותן חזרה לאתר. כך תקטינו את משקל העמוד ותשפרו את זמן הטעינה של האתר. במידה והתמונות נמצאות בתוך התוכן (בדפי האתר) – יש לתת את ההנחיה הזאת למנהל התוכן.

45. באותו המסך של הפינגדום בדקו מה הוא המשקל של הדף. צריך להשתדל לא לעבור משקל של חצי מגה. במקרה הקיצוני מאוד אסור להגיע ל1MB משקל הדף. אלא אם כן זמן טעינת הדף לא עובר את ה2 שניות ואז כן אפשר שמשקל הדף יהיה גבוהה יותר.

46. באותו המסך (בכלי הפינגדום) בדקו את כמות השאילתות (הרקווסטים) לשרתים השונים ולשרת שבו האתר עצמו מאוחסן. ככל שיש יותר שאילתות כך זמן הטעינה של האתר\העמוד יהיה גבוהה יותר. כמות סבירה: כ50 שאילתות. כמות גבוהה: מעל 100 שאילתות. שוב, אם האתר נטען בפחות מ2 שניות – אפשר להגיע גם ליותר שאילתות במידה והן חיוניות.

47. באותו המסך יש לבדוק את הציון הכללי שפינגדום מדרג את הדף הנבדק.

48. בדקו עם הכלי לבדיקת מהירות של גוגל את מהירות טעינת האתר ואת כל השגיאות שיש. תנו למתכנת הוראות לתיקון כל השגיאות שהכלי נותן. שימו לב שיש לבצע את הבדיקה גם עבור דסקטופ וגם עבור המובייל.

49. כלי ישראלי חדש שנולד בספטמבר 2017, גם הוא מאפשר לבדוק את מהירות טעינת האתר. בנוסף נותן מספר נתונים מעניינים על האתר.

50. בכלי זה בדקו כמה ואיזה שגיאות HTML יש בקוד באתר. מומלץ להגיע למצב בו אין בכלל שגיאות קוד באתר.

51. בכלי זה בדקו כמה שגיאות CSS יש באתר. גם כאן בהחלט מומלץ ואף קריטי להגיע למצב בו אין שגיאות CSS בכלל.

52. האם האתר מחובר לגוגל אנליטיקס? ניתן לבדוק זאת על ידי חיפוש המילה analytics בקוד האתר. במידה וכן תבקשו מבעל\מנהל האתר שיחברו אתכם לכלי. במידה והאתר לא מחובר לגוגל אנליטיקס תנו הוראה למתכנת לחבר את האתר לגוגל אנליטיקס ולחבר אתכם עם גישה מלאה.

53. בדיקה קריטית שיש לבצע קודם כל בגוגל אנליטיקס כדי להבין האם האתר מחובר באופן תקין לגוגל אנליטיקס: כנסו לגוגל אנליטיקס, לחצו על real time, לחצו על Overview, גלשו לאתר מ2 התקנים, נניח מטלפון וממחשב. תכניסו אחרי הדומיין סלש מספר או מילה כלשהי שרק אתם יודעים ותראו בגוגל אנליטיקס האם מופיעים גולשים לעמודים אלו. אם כן, גוגל אנליטיקס מחובר לאתר.

54. במידה ומדובר באתר שיש לכם גישה אליו, בדקו האם האתר מחובר לכלי מנהל האתרים של גוגל (או בשמו החדש – הסרץ קונסול). כיום רוב החיבורים לכלי מנהל האתרים מתבצעים על ידי "רכיבה" על הקוד של גוגל אנליטיקס כך שאין אפשרות במצב זה לבדוק האם האתר מחובר לכלי מנהל האתרים מקוד האתר מבלי להתחבר לכלי מנהל האתרים עצמו. לכן תשאלו את בעל\מנהל האתר האם האתר מחובר לכלי מנהל האתרים ואם כן תבקשו שיוסיפו גם אתכם לכלי. במידה והאתר לא מחובר לכלי מנהל האתרים תנו הוראה למתכנת לחבר את האתר לכלי מנהל האתרים של גוגל ולהוסיף אתכם לכלי עם זכויות בעלים.

 

55. במידה ויש לכם גישה לכלי מנהל האתרים של גוגל לאתר הנבדק, כנסו לכלי ובדקו בכלי מנהל האתרים תחת "תצוגת חיפוש" את שיפורים בHTML. בדקו האם יש תוכן משוכפל באתר ובמידה ונמצא כזה יש לטפל בו.

בדיקת תוכן האתר:

1. יש לבדוק מקוריות של כל התוכן באתר. ניתן לעשות זאת על ידי העתקת משפט לגוגל באתרים קטנים ובאתרים הגדולים ניתן לעשות זאת בעזרת הכלי הזה בתשלום.

2. יש לבדוק אם יש תוכן משוכפל בתוך האתר עצמו.

3. יש לבדוק אם התוכן באתר הוא איכותי ותורם לגולש. אם לא יש להחליף בהדרגה את התוכן לתוכן איכותי ומקורי.

4. יש לבדוק את צפיפות מילות המפתח בכל דף ולוודא שהוא מותאם לביטוי אותו מקדמים ולא גבוהה מ2-3% מכלל התוכן בעמוד.

5. יש לבדוק האם הטייטלים והדסקריפשנים של כל עמוד ועמוד תואמים לתוכן ולביטוי אותו מקדמים באותו העמוד.

כתבה מעולה על אופטימיזציית תוכן ניתן לקרוא כאן

בדיקות קישורים יוצאים מהאתר והמובילים אל האתר מאתרים אחרים ברשת:

1. כמה קישורים יוצאים מהאתר שאתם בודקים? זכרו שמיץ הקישורים מתחלק בכל הקישורים, הפנימיים והחיצוניים.

2. לאילו אתרים הקישורים היוצאים מובילים? זכרו שאם אתם מקשרים לאתרי פורנו, סמים, אלימות ופירמידות למיניהן – גוגל עלולה להעניש את האתר שלכם. לכן יש לבדוק היטב את הקישורים היוצאים מהאתר. יש לזכור שלפעמים אתרים נפרצים וקישורים נשתלים על ידי ההאקרים ולכן חשוב לבצע בדיקה זו מפעם לפעם.

3. כמה אתרים (דומיינים) מקשרים אל האתר הנבדק? (ניתן לבדוק בין היתר עם כלי המגסטיק – נדרשת הרשמה מהירה וקלה לכלי). חובה לבדוק זאת עם מספר כלים כיוון שכל כלי מציג נתונים אחרים ואף כלי לא מציג את כל הקישורים. את כל בדיקות הקישורים הנכנסים לאתר יש לבצע ב4 תצורות: עם WWW, בלי WWW, עם HTTP, בלי HTTP. בכל תצורה תקבלו תוצאות שונות, לכן חשוב לבדוק בכולן,

4. כמה שרתים שונים (כתובות IP) מקשרים אל האתר הנבדק?

5. כמה קישורים בסה"כ מקשרים אל האתר הנבדק?

6. האם היחס בין כמות הדומיינים, השרתים והקישורים שמקשרים אל האתר שלכם הגיוני וסביר או שיש הרבה קישורים נכנסים מאותם האתרים ואותם השרתים אל האתר שאתם בודקים? (למשל אלף קישורים מאתר אחד ו\או 30 אתרים שמקשרים אל האתר שלכם וכולם יושבים על אותו הIP, כלומר אותו השרת).

7. על איזה אנקורים (מילות עוגן) הקישורים מקשרים אל האתר שאתם בודקים?

8. האם יש אנקורים בולטים (באחוזים) או שהם מגוונים ורבים?

9. יש לבדוק האם יש קישורים שבורים שמפנים לדפים שכבר לא קיימים באתר שאתם בודקים. במידה ויש כאלו קישורים ניתן או להקים מחדש את הדף באתר או לבצע הפניית 301 מהכתובת אליה מקשרים אל הכתובת הרלוונטית ביותר לאותו הקישור.

10. בדקו את מקור הקישורים הנכנסים. ובדקו שאין הפגזת קישורים (ספאם מאתרים לא קשורים).

11. אם זה אתר שאתם הולכים לקדם יש לבדוק שלא נבנו הרבה קישורים בתקופה האחרונה – פעולה שעלולה לפגוע בקידום האתר.

קישורים נכנסים אל האתר ניתן ורצוי לבדוק (בנוסף למגסטיק) גם בכלי מנהל האתרים וגם בכלי הזה של מוז ובכל כלי אמין אחר כיוון שלא כל הכלים מראים את כל הקישורים הנכנסים כל הזמן.

בדיקות בגוגל אנליטיקס:

ראשית כמובן יש להתחבר לגוגל אנליטיקס. בתקווה שהאתר היה מחובר קודם הבדיקה שלכם יש לבקש מבעל\מנהל האתר שיחברו אתכם אל הכלי.

1. כמה תנועה חודשים נכנסת אל האתר? כמה תנועה אורגנית מגוגל יש?

2. מה כמות הגולשים החדשים ומה כמות הגולשים החוזרים אל האתר?

3. מה הם אחוזי הנטישה באחוזים לכל האתר? (מתחת ל60% זה טוב, מעל 60% זה לא טוב).

4. כמה זמן בממוצע הגולשים נשארים באתר?

5. מה הם מקורות התנועה של הגולשים? מאיפה הם הגיעו אל האתר? מגוגל? מקישורים שמקשרים אל האתר באתרים אחרים? מפייסבוק?

6. מה הם הדפים החזקים באתר? כלומר אילו דפים מקבלים את מרבית התנועה?

7. מאילו ביטויים מגיעים הגולשים אל האתר שלכם ממנועי החיפוש? יש להצליב נתונים לאותם הנתונים מכלי מנהל האתרים.

מיקומי האתר בגוגל:

1. בדקו בכלי מנהל האתרים את המיקומים הממוצאים של הביטויים בהם על פי גוגל האתר מופיע בתוצאות של גוגל.

2. בדקו אילו ביטויים מופיעים בטייטל של דף הבית ובטייטלים של דפי הקטגוריות והדפים החשובים באתר ובדקו את המיקומים שלהם.

3. תבררו עם בעל האתר על אילו ביטויים הוא חושב או יודע או רוצה להופיע בגוגל ובדקו את המיקום שלהם בגוגל.

4. מיקומים ניתן לבדוק ידנית בגלישה בסתר כאשר אתם לא מחוברים לחשבון הגוגל שלכם. כמו כן יש מגוון תוכנות חינמיות ותוכנות בתשלום שמאפשרות בדיקות מיקומים.

תוכנה חינמית לבדיקת מיקומים בגוגל

תוכנה טובה ונוחה בתשלום המאפשרת לייצא דוחות יפים עם הלוגו שלכם

כלי וובי נחמד וחינמי לבדיקת מיקומים

יש לקחת בחשבון שגוגל כל הזמן נלחמת בתוכנות האוטומטיות ובין השאר חוסמת את החיפושים לתוכנות אלו לאחר כמות מסויימת של ביטויים שנבדקו. הכלים הווביים יודעים להתמודד עם הבעיה טוב יותר.

ישנם כלים נהדרים רבים נוספים שניתן להשתמש בהם לבדיקות אלו אך כאמור אין מקום בכתבה אחת לפרט על כולם, מה גם שרשימת הכלים מתעדכנת כל הזמן. הגדילו ראש ותחפשו כלים נוספים בגוגל ובפורומים המקצועיים. תשאלו את הקולגות באילו כלים הם משתמשים היום ועל מה הם ממליצים.

* למען הסר ספק: עבדכם הנאמן לא מקבל שום סוג של עמלה מאף כלי שמתואר בדף זה!