ניסוי קישורים 2015
כמקדם אתרים מושבע וכמרצה בכיר בקורס קידום אתרים אני כל הזמן מבצע ניסויים כאלה ואחרים בתחום קידום האתרים. הפעם אני רוצה לספר לכם על הניסוי שעשיתי בחודשים האחרונים בעניין קישורים. מטרת הניסוי הייתה לבדוק האם כמות גדולה של קישורים (60 קישורים לאתר אחד ו140 קישורים לאתר השני בניסוי) מצד אחד שנראים כטבעיים בגלל האנקורים המגוונים בשילוב של שם המותג לכל עמודי האתר אבל בפועל לא באמת איכותיים (אסביר בהמשך למה) יכולה לתרום לקידום האתר בגוגל. כשאני אומר לתרום לקידום אני מתכוון לשני פרמטרים: האם הביטויים אליהם בניתי קישורים עלו במיקומים בגוגל והאם בסה"כ התנועה האורגנית מגוגל לאתר עלתה.
תהליך הניסוי
את הניסוי עשיתי בו זמנית על שני אתרים שונים בנישות שונות. המשותף בין שני האתרים האלה היה ששניהם לא אתרים מקודמים. בשניהם כמעט ולא הייתה תנועה אורגנית מגוגל ובשניהם מלבד הפעולה של בניית הקישורים הללו לא ביצעתי שום פעולת קידום נוספת במשך מספר חודשים לפני הניסוי ושום פעולת קידום גם לא בוצעה אחרי בניית הקישורים הללו ועד היום כדי שהניסוי יהיה טהור.
לאתר הראשון פתחתי 10 אתרי תשתית חדשים בכל הפלטפורמות שמאפשרות לעשות זאת. בחנתי מראש שבפלטפורמות האלה הקישורים פתוחים (לא קישורי NOFOLLOW) ונסרקים היטב על ידי גוגל כקישורים אבסולוטיים וטקסטואליים. בדיקה נוספת שעשיתי בפלטפורמות: בדקתי שאין הרבה קישורים יוצאים שהמפתחים של הפלטמורמה שתלו. היו מערכות שהקישורים שם היו פתוחים אבל היו גם קישורים למפתחיל עצמם ולעוד מקומות. הפלטמורמות הללו נפסלו על ידי ולא נכנסו לניסוי כדי לא לבזבז את מיץ הPR של הקישורים הנכנסים לאתרים שלי. אינדקסתי את הפלטפורמות ידנית, דף דף, אחד אחד ובדקתי שאכן כל הדפים החדשים מהם יוצאים הקישורים לאתרים שלי אונדקסו. הזנתי בכל אתר 30 מאמרים איכותיים שאמורים לקדם את הביטוי אליו אני מקשר באתר הראשי. המאמרים נכתבו לפי הכללים של אופטימיזציית תוכן שאספתי לעצמי עם הזמן ושעובדים לי נהדר. מכל מאמר הוצאתי 2 קישורים לאתר הראשי אותו רציתי לקדם בעזרת הקישורים הללו. קישור אחד נבנה עם אנקור מדויק לעמוד פנימי באתר הראשי (נניח אנקור עם ביטוי "נעלי נשים" לעמוד פנימי באתר בשם "נעלי נשים" שמקדם את הביטוי "נעלי נשים") ובמקרים מסוימים עם אנקור המשלב את הביטוי המדויק בצירוף שם המוצג והקישור השני יצא לדף הבית של האתר הראשי עם אנקור שמשלב בתוכו את שם המותג כל פעם בוריאציה אחרת כדי שיראה "כאילו טבעי". נוצר מצב שבו בניתי 60 קישורים מ30 מאמרים לאתר המרכזי. קישורים שנראים טבעי כיוון שיש קישורים המקשרים ל30 עמודים פנימיים באתר המרכזי וגם יש 30 קישורים לעמוד הראשי בשילוב שם המותג בוריאציה שונה בכל פעם.
לאתר השני בוצע אותו הניסוי. השוני בניסוי היה שלאתר השני נבנו 140 קישורים באותו האופן אבל הדפים מהם נבנו הקישורים לא הכילו מאמרים באורך של 350-400 מילה כמו במקרה הראשון אלא רק מספר משפטים שמהם יצאו הקישורים. הקישורלים שיצאו מאתרי התשתית נבנו באותה השיטה כמו במקרה הראשון. 2 קישורים מכל עמוד. קישור אחר שמקשר לעמוד פנימי באתר הראשי והקישור השני קישר לדף הבית עם שם המותג.
כמו שכבר אמרתי בשני האתרים נבנו מדי פעם גם קישורים לעמודים הפנימיים עם האנקור המדויק בתוספת שם המוצג. משהו בסגנון של "נעלי נשים של אדידאס"
תוצאות הניסוי
התוצאות די עצובות. היום (יולי 2015) כ3-4 חודשים אחרי הניסוי אני יכול להגיד בוודאות אחרי בדיקות ברמה יומית שהביטויים המקודמים לא עלו במילימטר בתוצאות בגוגל וגם התנועה האורגנית באתרים הללו לא עלתה כלל.
המסקנות
מסקנה ראשונה: מה שתמיד טענתי: קישור מעמוד חדש לא תורם כלום בטווח המיידי. לכל המקדמים שמחליפים ביניהם מאמרים ומהם מוציאים קישורים אחד לשני אני אומר שוב: קישור כזה לא שווה אגורה שחוקה בטווח המיידי. רק אם תקדמו את המאמר החדש הזה באתר שלכם הוא יתרום לאתר אליו הוא מקשר. ובינינו: רוב המקדמים מחביאים את המאמרים האלה במקומות שהגולשים בחיים לא יגיעו אליהם. הרבה פעמים מאמרים כאלה לא נכנסים אפילו לתפריט האתר בו הם מאוכסנים. לעומת זאת קישורים מעמודים וותיקים ומקודמים נותנים תרומה די מהירה בטווח של שבועיים – 3.
מסקנה שנייה: תהליך קידום האתר כולל מספר שלבים: אופטימיזציית מבנה האתר שכוללת שיפורים באתר וטיפול בחויית הגלישה, אופטימיזציית התוכן הקיים ואסטרטגיית הזנת תכנים חדשים לאתר בקצב קבוע אחרי שביצעתם חקר מילות מפתח מקיף לנישה ובדקתם את המתחרים, בניית קישורים פנימיים בתוך האתר ובניית קישורים אל האתר מאתרים אחרים. ועוד פעולות רבות אחרות. לכל אתר יש צרכים שונים. אתרים מסוימים אפשר לקדם רק עם תוכן איכותי (אתרים המקדמים ביטויים לא תחרותיים). אתרים אחרים חייבים גם קישורים חזקים מאוד ותוכן איכותי בלבד לא יספיק (גם על כך עשיתי לא מעט ניסויים). קידום אתרים זה לא שחור ולבן ואי אפשר להצביע על פעולה אחת ספציפית ולהגיד שהיא בוודאות תתרום לקידום של כל סוג של אתר. תבחנו את האתר, תבחנו את הנישה. תבחנו את הצרכים של הגולשים בתחום הזה ותנו להם את מה שהם (הגולשים) באמת מחפשים.
טיפ בנושא קישורים
ברוב המקרים אין צורך בבניית מאות ואלפי קישורים לאתר אותו רוצים לקדם. לפעמים מספר קישורים בודדים עד כמות של 10-15 קישורים איכותיים מספיקה כדי לקדם יופי את האתר. במקרה אחד קישור אחד בלבד שבניתי קידם לי אתר לעמוד הראשון בגוגל בביטוי מצלמות אבטחה והחזיק אותו שם שנה וחצי בלי שום פעולות קידום נוספות. כמובן שזה היה קישור מאתר מאוד חזק (ולא קשור בכלל לתחום אגב). אל תרוצו אחרי הכמות אלא אחרי האיכות של הקישור. למרות שקישור כקישור עובד גם אם אתם מקשרים מנישה אחת לנישה אחרת לחלוטין (מאינסטלטור לרופא שיניים) כדאי לבנות קישורים רלוונטיים כדי שהגולשים גם ילחצו עליהם ויהיה סיכוי להמרה באתר אליו קישרתם. המטרה הסופית שלנו היא להביא המרות ולא מיקומים ותנועה – תמיד לזכרו את זה ותבנו את האתרים שיהיו טובים ונוחים לגולש ואת הקישורים שיהיו באמת רלוונטיים.
כתבות נוספות:
תהליך קידום האתר
צ'ק ליסט לקידום אתר
אופטימיזציית תוכן
השאירו תגובה
רוצה להצטרף לדיון?תרגישו חופשי לתרום!