הבית שלך לשיווק בדיגיטל
Best-SEO
אני יכול לספר איך אני רואה את המושג הזה ומה השרות שאני נותן בתחום הייעוץ בSEO.
1. ישנן מספר סוכנויות פרסום בדיגיטל שנותנות ללקוחותיהם בין היתר גם שרותי SEO. כיוון שזה לא המוצר הראשי שלהם, הם מבקשים שאגיע פעם בשבוע כדי לתת מבט מקצועי מהצד על העבודה של העובדים שלהם וכדי שאבחן את התוצאות ואתן טיפים והנחיות למקדמי האתרים בסוכנות. זה נותן שקט לבעל סוכנות הפרסום שלא מומחה בנושא הSEO או לחילופין די עמוס בעבודתו ואין לו זמן לבצע את הפיקוח המקצועי על העובדים שלו ולכן הוא שוכר אותי כדי שאעשה זאת בשבילו.
2. הקמה וניהול של מחלקות שיווק דיגיטלי אצל לקוח קצה.
עסקים גדולים מעדיפים שהשליטה על הנכסים הדיגיטליים שלהם תיהיה בידיהם והם לא רוצים להיות תלויים בחברות חיצוניות שמבצעות (או לא מבצעות) את העבודה עבורם. לצורך כך, הם מקימים מחלקת שיווק בדיגיטל בחברתם. כיוון שהם לרוב לא בקיעים בכל פרט מקצועי בתחום, הם שוכרים אותי כדי שאקים ואנהל את המחלקה כיועץ חיצוני עד למצב בו המחלקה תיהיה מסוגלת להתנהל בכוחות עצמה. התפקיד שלי הוא לאתר את העובדים הפוטנציאליים, לראיין אותם ולבחון את הידע המקצועי שלהם ולתת המלצה למעסיק האם להעסיק אותם או לא. בשלב הבא, לבנות לארגון תוכנית שיווק, לאשר אותה מול הבעלים ולהטמיע אותה במחלקת השיווק בדיגיטל. בשלב הבא אני מבצע פיקוח מהמשרד שלי על העבודה הנעשית ומגיע לארגון, בדרך כלל פעם בשבוע, על מנת לתת הנחיות לעובדי המחלקה ולהגדיר יעדים לשבוע הקרוב עד לביקור הבא שלי בארגון. כך מנהלי הארגון מרוויחים מצד אחד את השליטה בנכסים הדיגיטאליים שלהם מצד אחד ויעוץ מקצועי חיצוני מהצד השני.
3. ישנם לקוחות קצה שנמצאים בהתחייבות מול חברות קידום אתרים והם מרגישים שהם לא מקבלים מספיק תוצאות. לקוחות אלו שוכרים אותי לייעוץ חד פעמי ותפקידי הוא לבדוק האם מבוצעת עבודה איכותית ומקצועית (בהמון מקרים חברות הקידום ו\או הפרילנסרים שמקדמים לקוחות אלו פשוט לא נוגעים תקופות ארוכות באתרי הלקוחות) ולתת טיפים ודגשים לגבי מה כדאי לעשות על מנת לקדם את האתר ולהשיג תוצאות טובות יותר. לפני מספר שנים כתבתי מאמר שבו אני מפרט את תהליך קידום האתר ומאמר נוסף שמלמד אדם פרטי בלי ידע טכני ובלי רקע לבדוק האם מקדמים לו את האתר או לא. שני מאמרים אלו הביאו לי לא מעט לקוחות שביקשו שאבחן את הפעילות של חברת הקידום שלהם.
כיוון שזה לא מצריך רישיון מצד הרשויות, כל אחד יכול להכריז על עצמו כיועץ. אז איך בכל זאת בוחרים יועץ?
1. יועץ צריך להיות מאוד מנוסה בתחום בו הוא מייעץ. כשאני אומר מאוד מנוסה, אני מדבר על שנים רבות של ניסיון. ולא, שנתיים בתחום זה לא מספיק. אסביר: עם השנים עוברים על עוד ועוד פרויקטים, נתקלים בעוד ועוד מערכות ניהול תוכן, רואים תקלות, צוברים ניסיון רב. מקדם אתרים מנוסה שעובד הרבה שנים בתחום כבר מכיר את הבאגים בכל מערכת ניהול תוכן ובכל ערכת עיצוב והרבה פעמים יכול לתת דיאגנוזה עוד לפני הבדיקה המעמיקה. מקדמים צעירים שלא קידמו מעל 100 אתרים ולא ראו אתרי פלאש, אתרי HTML, אתרים על מערכות סגורות שונות ומשונות, מעולם לא התחברו לשרת באמצעות תוכנת FTP, לא חוו פריצות לאתרים שלהם ולאתרי לקוחותיהם ולא נענשו על ידי גוגל וגם גרמו לאתר לצאת מהעונש בשלב מאוחר יותר, פשוט לא מספיק מנוסים כדי לראות את התמונה הרחבה ולתת פתרונות בשלוף. עם השנים נופלים הרבה אסימונים ומקדם טוב צובר ניסיון בתחומים נוספים כמו חויית משתמש לדוגמה. ויכול לזהות שמצב הSEO אומנם בסדר בשלב זה אבל בגלל צבע מזעזע או טופס צור קשר ארוך מדי האנשים פשוט יברחו מהאתר או סתם לא יהיה להם מספיק סבלנות להשאיר פרטים או לבצע רכישה באתר. מקרה שהיה לפני מספר שנים: תהליך הרכישה באתר חנות היה מאוד ארוך, החנות דרשה להזין המון פרטים כמו צבע אהוב, תאריך יום הולדת ועוד. הכוונות היו טובות, הם רצו ללמוד יותר על הלקוחות שלהם, לשלוח להם גלויה ביום ההולדת וכו". בפועל, אנשים התייאשו מתהליך הרכישה הארוך ולא השלימו את הרכישה. הפתרון שניתן להם זה לקצר למקסימום את תהליך הרכישה, הפרטים שהיה צריך להזין לאחר השינוי הם מינימאליים: שם + שם משפחה, כתובת, טלפון, דוא"ל. התוצאה שהתקבלה: כמות המכירות עלתה מייד פי 3!!! מצב הSEO היה נהדר גם קודם. הבעיה הייתה בחויית הגולשים באתר. מקדם ללא ניסיון רב פשוט לא היה עולה על זה.
2. היועץ צריך להיות מקדם אתרים פעיל. לא בעבר אלא בהווה! אסביר: אני מכיר אדם שהיה מרצה ויועץ בפייסבוק באחת המכללות הגדולות בארץ. באחד השיעורים הוא הראה לסטודנטים במצגת שלו פיצר מסוים. סטודנטית אחת ביקשה ממנו להראות לה איפה הפיצר הזה נמצא במערכת הפרסום של פייסבוק. היא לא ביקשה את זה סתם, היא עצמה עסקה בפייסבוק באופן מקצועי והייתה בשיעור זה רק כיוון שזה היה חלק קטן מקורס גדול. מסתבר שהפיצר הזה הורד מפייסבוק כשנתיים לפני אותו השיעור. כיוון שאותו המרצה והיועץ לא עסק בתחום באופן קבוע ולא ניהל קמפיינים ללקוחות, הוא כלל לא ידע שהפיצר עליו הוא מלמד כבר לא קיים שנתיים. לצערי יש לא מעט מרצים ויועצים בתחום שאין להם כלל ניסיון. הם יודעים לעמוד מול כיתה ו\או לדבר בביטחון עם לקוח וליצור רושם של איש מקצוע מנוסה. זה מאוד עוזר לאותם היועצים להתפרנס, פחות תורם משהו ללקוח.
3. ניסיון בייעוץ, ניהול מחלקת שיווק בדיגיטל וכל ניסיון רלוונטי אחר.
זו הביצה והתרנגולת. אם אף אחד לא יסכים לעבוד עם ייועץ שזו הפעם הראשונה שהוא נותן ייעוץ לא יהיו יועצים. אבל מצד שני, למה אתם, הלקוחות שמוציאים כסף רב ורוצים לשפר את מצב העסק שלהם, למה אתם צריכים לתת למישהו להתגלח עליכם ולעשות עליכם ניסויים ולצבור עליכם ניסיון מקצועי? תשאלו את היועץ מה הניסיון שלו בתחום ובייעוץ, תבקשו לראות אתרים שהוא קידם, תבקשו לראות את חשבון הגוגל אנליטיקס שלו ואת חשבון כלי מנהל האתרים שלו, תבקשו לדבר עם מספר לקוחות שלו שעברו אצלו תהליך דומה לתהליך שאתם רוצים לעבור. תחפשו את אותם הלקוחות בגוגל, האם הם מופיעים בעמוד הראשון בכמה ביטויים תחרותיים בתחומם? אם לא, אולי הייעוץ לא עזר להם כל כך. תחפשו את אותם הלקוחות בפייסבוק, תראו שמדובר בעסק אמיתי ולא בחבר או בן משפחה של היועץ שרוצה לעזור לחבר שלו להשיג לקוח חדש ולכן נותן עליו המלצה.
שמי לאון דייטש, אני עוסק בתחום האינטרנט משנת 1996. יש לי ניסיון רב בשרתי מיקרוסופט ולינוקס, בהקמת אתרים על מערכות שונות, בקידום אתרים אורגני בגוגל וביאנדקס, אני מנהל קמפיינים מוסמך של גוגל אדוורדס. ומנהל קמפיינים בפייסבוק. אני עצמאי משנת 2001, אז פתחתי את העסק שלי ומאז אני עובד בו ללא הפסקה. אני בעלים של סוכנות הפרסום בשם Best-SEO שעוסקת בבנייה ועיצוב של אתרי אינטרנט, בפרסום ושיווק ברשת האינטרנט, ושל מכללת Best-SEO בה אני מלמד בעלי עסקים לקדם את העסקים שלהם ואנשים שרוצים לרכוש מקצוע בתחום השיווק באינטרנט. אני מרצה ראשי וראש תחום שיווק בדיגיטל במכללת INT (עד לא מזמן מכללת נס טכנולוגיות) וכו לימדתי במספר רב של מכללות וחברות ענק בארץ דוגמת EBAY בנתניה. אני מייעץ לחברות SEO, סוכנויות פרסום, וכן הקמתי ואני מנהל מספר מחלקות שיווק בדיגיטל בחברות וארגונים. בניתי, קידמתי ופרסמתי כמה מאות אתרי אינטרנט ונכסים דיגיטאליים נוספים של עסקים. יש לי כ100 אתרי אינטרנט בבעלותי וכן מספר שרתים. אני מחשיב את עצמי כאחד שמבין בתחום האיקומרס (חנויות באינטרנט), יש לי 7 חנויות באינטרנט, אני מתמחה בקידום אורגני וממומן של עורכי דין ושל מכללות במגוון תחומים.