העברה ושדרוג של אתר אינטרנטnetworks

רבים שואלים את השאלה הבאה: האם העברה של אתר אינטרנט משרת אחד לשרת אחר תפגע במיקומים ולמעשה בקידום האורגני בגוגל. את אותה השאלה שואלים גם על שדרוג האתר או העברת האתר למערכת אחרת (למשל מג"ומלה לוורדפרס או הפוך)
התשובה לשאלה זו היא: אם עושים את ההעברה של האתר באופן נכון זה לא יפגע במיקומים בגוגל וכאמור גם לא בתנועה לאתר.

הכללים להעברת האתר לשרת אחר:

ראשית יש לבחור שרת טוב ומהיר. עדיף שהשרת יהיה מהיר יותר מהשרת הישן שלכם. אם מכר הפנה אתכם לשרת הזה תבדקו תוך כמה זמן נטען העמוד הראשי של האתר שלו וכן העמודים הפנימיים. בדיקת מהירות טעינה של אתר או דף ספציפי ניתן לבדוק על ידי תוסף זה שמתקינים בתכנת הגלישה כרום של גוגל או על ידי גלישה פשוטה לאתר הזה ללא כל צורך של התקנת תוכנות במחשב שלכם. מהירות הטעינה צריכה להיות נמוכה מ2 שניות והפרמטר הזה הולך ויורד כל הזמן. רק לפני שנה זמן טעינה של 3 שניות היה מעולה והיום זה כבר מאוד גבולי.
אם אין לכם מכרים שמאכסנים אתרים בשרת שבחרתם בכלי הזה ניתן לראות חלק מהאתרים שיושבים על אותו השרת. מספיק להקיש את כתובת הIP של השרת או את כתובת אחד האתרים שמאוכסנים בשרת זה.

בדיקת שכנות רעה:

חשוב לבדוק את השכנים שלכם בשרת. אתרים בנושאי פורנו, פוקר, אלימות ודברים שליליים אחרים שיושבים באותו השרת יכולים לגרום לגוגל לפסול את כל השרת כולו וכך גם האתר שלכם יפגע. ניתן לעשות בדיקה זו גם על ידי הכלי שנתתי למעלה (שמציג אילו אתרים יושבים בשרת זה) וגם פשוט לצלצל לחברת האכסון ולהגיד להם שיש לכם אתר פורנו ואתם רוצים לאכסן אותו אצלם. אם הם יסכימו – אל תאכסנו את אתרכם אצלם!! אם הם יגידו שהם לא מוכנים לאכסן אתר כזה ושאר הפרמטרים שלהם בסדר אז כדאי לשקול לאכסן אצלם את אתרכם.

זמינות השרת:comps

פרמטר חשוב נוסף זה נושא הזמינות של השרת. כמה פעמים השרת נופל אם בכלל? אם הוא נופל כל יום – בשום אופן אל תעבירו לשם את האתר שלכם. ניתן לבדוק זמינות בקלות רבה על ידי הכלים הקיימים. יש כלי ישראלי חינמי שלא מגביל אתכם בכמות האתרים לבדיקת הזמינות. החיסרון היחיד שלו הוא שהכלי בודק את זמינות האתר כל שעה עגולה ואם האתר נפל באמצע מספר פעמים למשך מספר דקות הכלי הזה לא יגלה את הנפילות הללו. ויש את הכלי הזה שהגרסה החינמית שלו בודקת את האתר פעם ברבע שעה והגרסה בתשלום סימלי בודקת את האתר כל דקה ושולחת סמס אם האתר לא זמין. יש עוד הרבה כלים טובים בשוק ומה שחשוב לי בכתבה זו זה להסביר לכם את הרעיון.

החלפת מערכת ניהול תוכן:

קיבלתם החלטה מסיבה כזו או אחרת להעביר את האתר ממערכת אחת למערכת אחרת. בדרך כלל זה קורה כשהמערכת הישנה לא נוחה או שיש בה תקלות כאלה ואחרות או שהיא פשוט לא מספקת את הפתרון שאתם צריכים וחסרים בה פונקציות ואפשרויות.
לקוחות רבים (ואף חלק מבעלי המקצוע) לא יודעים שניתן לבנות אתר חדש הכולל את כל התוכן – למעשה את כל האתר כולו כפי שיראה לאחר סיום העבודה ולבדוק את התקינות שלו ואת חויית הגולש עוד לפני הורדת האתר הישן מהאוויר.

טריק פשוט שיאפשר לכם לבנות ולבדוק את האתר החדש שלכם לפני הורדת האתר הישן:

ראשית יש לבחור ולקנות חבילת אכסון חדשה לאתר החדש ולקבל אליה גישה. במייל שתקבלו מחברת האכסון תהיה כתובה בדרך כלל כתובת הIP של השרת, אם לא – ניתן להשיג את כתובת הIP מחברת האכסון בשיחת טלפון או במייל. משתמשים מתקדמים יוכלו לגלות את כתובת הIP של השרת גם בדרכים אחרות.
כידוע (ואם לא ידעתם עד עכשיו אז הגיע הזמן) כדי שהאתר יהיה פעיל יש להפנות את שרתי הDNS העולמיים אל האתר. כדי לעשות זאת יש להיכנס להגדרות הדומיין עם שם המשתמש והסיסמה, להיכנס להגדרות DNS של הדומיין ולהגדיר שם את כתובת השרת עליו יושב האתר. הבעיה היא שכרגע הDNS מופנה לאתר הישן שלכם. אז איך בכל זאת ניתן לראות את האתר החדש לפני שהוא עולה לאוויר כאילו הוא כבר שם? יש להיכנס לנתיב הבא במחשב שלכם: C:\Windows\System32\drivers\etc בנתיב זה תמצאו קובץ טקסט בשם hosts. תפתחו את הקובץ הזה עם תוכנת הכתבן הפשוטה שיש בכל מחשב (או עם תוכנת ה Notepad++ למשתמשים המתקדמים) תרדו הכי למטה וכתבו באופן הבא: נניח שהאתר שלכם הוא www.best-seo.co.il ונניח שכתובת הIP של השרת שלכם היא 192.168.1.1 כתבו כך:

192.168.1.1 www.best-seo.co.il
192.168.1.1 best-seo.co.il

ותשמרו את הקובץ. מה שיקרה עכשיו זה שכל פעם שתיגשו לאתר שכתבתם עם או בלי WWW ממחשב זה בלבד, אתם תגיעו לשרת החדש ולא לאותו השרת עליו מופנים שרתי הDNS העולמיים. וכך למעשה תוכלו לבנות את אתרכם החדש בשרת החדש, במערכת התוכן החדשה, להזין בו את כל התכנים, התמונות, הסרטונים, לבדוק איך הוא נראה, כמה מהר הוא נטען וכשהכל יהיה לשביאות רצונכם פשוט כנסו להגדרות הדומיין אצל רשם הדומיינים שלכם ותפנו את הDNS לשרת החדש ותוך מספר שעות האתר החדש יהיה זמין לכל אחד שמחובר לאינטרנט.

מה הכי חשוב בהעברת אתר למערכת תוכן אחרת?

הכי חשוב (עם שלוש סימני קריאה) זה לשמור על כל הדפים המאונדקסים בגוגל גם באתר החדש. כשאני אומר דפים מאונדקסים בגוגל אני לא מתכוון רק לתוכן הדף מבחינת המלל והתמונות אלא גם לכתובת של אותם הדפים. אם אין אפשרות לשמור על אותן הכתובות או לחילופין אם תרצו להגדיר כתובת ידידותית וקידומית ( SEO ) לדפים שלכם – חובה לבצע הפניות 301 מהכתובות הישנות לכתובות החדשות וחובה לבדוק שאכן בלחיצה על הכתובת הישנה הגולש מופנה אוטומטית לכתובת החדשה.

ומה אם אין לכם כלל גישה לניהול האתר שלכם? איך תעבירו אותו אז?

לפעמים כתוצאה של סכסוך עם החברה שבנתה לכם את האתר, או עם מקדם האתרים שלכם או עם חברת האכסון לא תקבלו גישה לאתר שלכם כלל! לפעמים גם החברה פשטה את הרגל והבעלים נעלם וגם אז אין לכם גישה לאתר שלכם. זו אגב פעמים רבות הסיבה להעברת האתר לאכסון חדש ולמערכת חדשה, משוכללת הכוללת תוספי SEO ותוספים נחמדים אחרים שלא קיימים במערכת הישנה שלכם על הדרך. כמובן שבמקרה כזה נעזר בגוגל. נניח שהאתר שלכם הוא www.best-seo.co.il כנסו לגוגל וכתבו: site:www.best-seo.co.il כמו כן יש לבצע את אותה הבדיקה גם ללא WWW. מה שתקבלו בתוצאות של גוגל זה כל הדפים שגוגל אינדקס מהאתר שלכם. משם תוכלו להעתיק את התכנים וכמובן את הכתובות כדי לבנות אותן בדיוק כך או לבצע אליהן הפניות 301.
דבר נוסף – יש (לפחות בהתחלה) לשמור על התוכן שלכם ולא לשנות את כל התוכן בכל הדפים. כמו כן יש לשמור על הכותרות ( title ) והתיאורים ( description ) של הדפים שמופיעים במיקומים גבוהים בתוצאות של גוגל. אם הדף לא מופיע במקומות גבוהים בגוגל – בצעו אופטימיזציה של הכותרות והתיאורים ותבדקו שכותרות H מוגדרות גם הן באופן תקין בטקסט ויש סיכוי טוב שהדף יתקדם בתוצאות. בצעו בדיקת כל המיקומים ותרשמו אותם ואת כמות התנועה לאתר שלכם במקום ובאופן שנוח לכם כדי להשוות את המצב הזה למצב שיהיה אחרי שתעבירו את האתר החדש בשרת החדש ואחרי שגוגל תסרוק אותו.
בסוף התהליך תוסיפו בכלי מנהל האתרים את מפת האתר החדשה בפורמט XML ותסירו את הישנה ותבדקו שגוגל אנליטיקס מחובר היטב לאתר על ידי כניסה לאתר ולאנליטיקס בו זמנית. באנליטיקס ניתן לראות אם יש גולשים באתר בשידור חיי ובאיזה דפים בדיוק הם גולשים כך שהבדיקה די פשוטה: כנסו לדף הבית – תראו באנליטיקס שיש גולש בדף הבית, תעברו לדף פנימי ותראו באנליטיקס שהגולש עבר לדף אליו גלשתם.

כך תעבירו את האתר שלכם לאכסון אחר ו\או תחליפו את מערכת ניהול התוכן של אתרכם מבלי לפגוע במיקומים בגוגל ומבלי לפגוע בתנועה האורגנית לאתרכם. אם עדיין משהו לא ברור אתם מוזמנים לשאול בתגובות ואני מבטיח לקרוא את השאלות שלכם 🙂