רשתות חברתיות

רשתות חברתיות הפכו לחלק העיקרי בו רוב הגולשים מבלים את זמנם. יש האומרים שלפייסבוק בפרט יש כוח גדול יותר מהאינטרנט בכלל. זוהי הרשת החברתית הפופולארית ביותר ובשנים האחרונות היא הפכה לאחד מכלי השיווק המובילים לבעלי עסקים. השנייה בגודלה היא טוויטר כאשר פינטרסט נושפת בעורפן. לרשתות החברתיות יש גם חשיבות רבה לנושא קידום אתרים ומיתוג כך שגם הרשת החברתית גוגל+, למרות שהיא רחוקה מלהיות פייסבוק, הפכה לכלי שימושי לפחות בתחום זה.

פייסבוק

פייסבוק היא הבמה הגדולה ביותר באינטרנט כיום. היא כל-כך חזקה בחיבור בין אנשים והפצת מסרים עד שבלעדיה לא היו פורצות מהפכות במזרח התיכון ובטח שלא המחאה החברתית בישראל. כיום כל אחד יכול להיות כוכב ע"י סרטון יוטיוב, אבל ללא שיתוף בפייסבוק ורשתות חברתיות אחרות, זה לא יקרה. מכל הרשתות, פייסבוק היא זו ששינתה הכי הרבה את עולם הפרסום. לא מעט אתרים נסגרו ברחבי העולם מכיוון שהמפרסמים ברחו ועברו לרשת החברתית. כוחו של "הלייק" הוא גדול ולא רק לפרופילים האישיים אלא גם לדפים עסקיים בפייסבוק. הרשת מקרבת בין הלקוח לבעל העסק בכך שהיא מאפשרת יצירת קשר באמצעות הודעה בין הפרופיל האישי לעסקי כמו אינטראקציה ע"י השארת פידבקים על הקיר. מטרתם של אנשי שיווק רבים היא ליצור קמפיין ויראלי שיוביל לחשיפה גדולה ככל שניתן. כמו כל כלי תקשורת חדש שהומצא לאורך ההיסטוריה, הפייסבוק שינתה הרגלים לא פחות מאשר הרדיו, הטלוויזיה והטלפון.

טוויטר

בניגוד לפייסבוק, רשת זו פחות הצליחה בישראל, אבל כבשה הרבה מדינות אחרות ובעיקר את ארצות הברית. היא מבוססת על שיתופי סטטוסים כאשר לא ניתן לפרסם יותר מ 140 תווים בפעם אחת. היא מאפשר מעקב אחרי אנשים ואינטראקציה כמו בפייסבוק ע"י מענה לסטטוסים של אחרים. מי שמעוניין להביע את דעתו או להשמיע את קולו צריך לחדד את מסריו ולעשות את המקסימום עם המינימום. היא יכולה להיות גן עדן לקופירייטרים שכן הם אלו שמנוסים במשפטי מחץ שימשכו את הקהל לפרופילים עסקיים. לכוכבי קולנוע ומוזיקה יש מיליוני עוקבים ברחבי העולם שמחכים לכל מילה שיש להם לומר.

גוגל+

גוגל+ היא רשת צעירה יחסית. היא הייתה אמורה להתחרות בפייסבוק אבל בינתיים היא רחוקה מאוד מהפופולריות שלה. מצד שני לא כדאי לזלזל בה משום שככל שהזמן עובר היא הולכת ומתייעלת. כיום ניתן למיין בה את המשתמשים לפי קבוצות שונות הנקראות מעגלים. ניתן לפתוח בה גם פרופילים עסקיים. +1 הוא כמו הלייק של פייסבוק וגם אם אין לו את אותו הכוח הויראלי, הוא יעיל מבחינת מיתוג. במידה מסוימת יש לו השפעה על קידום אתרים בגוגל. הדבר היעיל ביותר שקיים ברשת חברתית זו היא האפשרות להטמיע את תמונתו ושמו של בעל העסק לצד תוצאות החיפוש בגוגל.

לינקדאין

הדרך הטובה ביותר כיום ליצור רשת חברתית שתכיל כמות מכובדת של משתמשים לעומת טוויטר ופייסבוק היא ע"י יצירת ייחוד והפעלתה במסגרת נישה כלשהי. לינקדאין היא רשת עסקית. ליתר דיוק היא נועדה להקל על המשתמשים ליצור קשרים ושיתופי פעולה מקצועיים. למשל בעלי עסקים בשוק ההייטק יכולים לאתר עובדים מומחים בתחומם דרך הרשת מבלי להשתמש באתרי דרושים.

אינסטגרם

לפן הוויזואלי יש חשיבות רבה ברשתות החברתיות לא פחות מאשר למילה הכתובה ולפעמים אפילו יותר. זאת אחת הסיבות בזכותן היא נקנתה ע"י פייסבוק. אינסטגרם היא אומנם אפליקציית סמארטפון ובכל זאת נחשבת לרשת חברתית (יש לה גם גרסת אינטרנטית אם כי לא ממש שימושית). בעזרת הפילטרים והאפשרות לשתף תמונות בתוכה, כמו גם ברשתות חברתיות אחרות, היא יכולה להפוך כל בעל סמארטון למעין צלם מקצועי. בשנה האחרונה, נכנסה אופציה חדשה לרשת וכעת ניתן לצלם בה סרטוני וידאו באורך 15 שניות.